Great Northern class F-8 gőzmozdony

A Great Northern class F-8 gőzmozdony a 20. század elején vált legendává, miközben hatékonyan szolgálta az amerikai vasutakat a közép-nyugati vonalakon.

Történeti háttér és gyártás

A Great Northern Railway (GNR) által kifejlesztett Great Northern class F-8 gőzmozdony 1901-ben készült el. Ezt a mozdonyt a növekvő vasúti forgalom és a nagyobb teljesítményű vontatási igények miatt hozták létre. A sorozat fejlesztése Henry A. Ivatt nevéhez fűződik, aki a cég vezető mérnöke volt abban az időben. Az F-8 sorozatot a Manchesterben található Norton Foundry gyártotta a GNR számára. A teljes gyártási időszak alatt összesen 8 darab épült belőle, a vasúttársaság igényeinek megfelelően.

Technikai jellemzők

A Great Northern class F-8 gőzmozdonyok tengelyelrendezése 4-6-0 volt, ami azt jelentette, hogy négy vezető és hat hajtókerékkel rendelkeztek. Ezek a mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, és a szén tüzelőanyagként szolgált számukra. Eredeti tervezésük 16 000 font gőznyomáson alapult, és a mozdonyok maximális sebessége 65 mérföld/órát (kb. 105 km/h) ért el. Az F-8 mozdonyok kazán nyomása 180 psi volt, hengerméreteik pedig 18,5 hüvelyk átmérőjűek és 26 hüvelyk hosszúak voltak. Ezek a műszaki jellemzők lehetővé tették, hogy nagyobb terhelést is képesek legyenek elhúzni, mivel igen robusztus hajtáslánccal rendelkeztek.

Szolgálati történelem

Az F-8 sorozatú gőzmozdonyokat elsősorban a Great Northern Railway hálózatában használták az Egyesült Királyságban. Főként tehervonatok vontatására és néhány személyvonat szolgálatára használták őket. A mozdonyok megbízhatósága és teljesítménye miatt kedvelték őket a vasúti társaságok, bár nem voltak kifejezetten a sebességrekordok megdöntésére tervezve. Az F-8 mozdonyok szolgálatban maradtak a közép-1940-es évekig, majd az újabb dízel- és elektromos mozdonyok megjelenésével fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a Great Northern class F-8 mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn a mai napig. Nem találhatók meg múzeumokban, és nem részei nosztalgia programoknak sem. Így ezek a mozdonyok csak a vasúttörténeti dokumentumokban és archívumokban élnek tovább.

Érdekességek és kulturális hatás

Az F-8 sorozat nem vált széleskörűen ismertté, és kevésbé szerepelt a kulturális alkotásokban, mint a híresebb típusok. Ennek ellenére a vasúttörténeti rajongók körében még mindig érdeklődés övezi őket a ritkaságuk miatt. Modellvasúti formában kisebb gyártók készítettek másolatokat, így találkozhatunk velük néhány vasúti modellező klub kiállításain.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-6-0
Maximális sebesség 105 km/h
Kazán nyomás 180 psi
Hengerek 18,5″x26″

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Northern_class_F-8

Képek

Források: Wikipédia, Google