Namaqualand 0-4-2ST Pioneer gőzmozdony

A Namaqualand 0-4-2ST Pioneer gőzmozdony az ipari örökség egyedülálló darabja, hiszen a 19. század végén különleges megoldásával hozzájárult a dél-afrikai rézbányászat fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A Namaqualand 0-4-2ST Pioneer gőzmozdony a dél-afrikai Namaqualand Railway számára készült, amely a Cape rézbánya termékeinek szállítására szolgált. A mozdonyt 1901-ben gyártották a Fox, Walker and Company által, Bristolban, Angliában. Ez a típus kifejezetten a Namaqualand vonal sajátos igényeire lett tervezve, ahol a nehéz terepviszonyok és a keskeny nyomtávolság különleges kihívásokat jelentettek.

Technikai jellemzők

A Pioneer gőzmozdony 0-4-2ST tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy négy hajtott kereke és két szabadon forgó vezető kereke van. A gőzmeghajtású rendszer biztosítja a működését, ami a korabeli technológia egyik jellemzője. Bár pontos sebességi és teljesítményi adatok nem állnak rendelkezésre, a mozdony megfelelően erős volt a nehéz rakományok és a dombos terep kezelésére.

Szolgálati történelem

A Pioneer mozdonyt Dél-Afrikában, specifikusan a Namaqualand Railway vonalain használták, ahol fontos szerepet játszott a rézbányászati termékek szállításában. Az ilyen típusú mozdonyok kulcsfontosságúak voltak a régió gazdasági fejlődésében. Azonban az ipari fejlődés és a modern mozdonyok megjelenése a Pioneer fokozatos kivonásához vezetett.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az információk jelenlegi állapotában nem ismert, hogy bármelyik Pioneer mozdony fennmaradt volna vagy múzeumban lenne kiállítva. Az ilyen típusú mozdonyok viszonylag ritkák a vasúttörténeti gyűjteményekben.

Érdekességek és kulturális hatás

A Pioneer gőzmozdony egyedi kialakítása és történeti jelentősége miatt vonzó lehet modellvasúti körökben, bár az elterjedtsége ebben a formában nem dokumentált. A mozdony egyedi formaterve és története miatt érdekes lehet a vasúttörténet iránt érdeklődők számára.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google