Történeti háttér és gyártás
Az NZR Q class gőzmozdonyokat 1901-ben gyártották az új-zélandi vasutak igényei szerint. Az igény abból fakadt, hogy a növekvő terhelésű vasúti forgalmat hatékonyabban tudják kezelni. A mozdonyok gyártását az Addington Workshops hajtotta végre, amelyek akkoriban az új-zélandi vasúti járművek egyik fő gyártó központjaként működtek.
A Q class mozdonyokból összesen 13 darabot készítettek, amelyek mindegyike az új-zélandi államvasút, a New Zealand Railways (NZR) számára készült. Az Egyesült Királyságban a Nasmyth, Wilson and Co. készítette elő a mozdonyokat az új-zélandi használatra, ahol az Addington Workshops végezte el a végleges összeszerelést.
Technikai jellemzők
Az NZR Q class egy tipikus 1900-as évekbeli gőzmozdony volt, amelyet szén tüzelésű kazán hajtott. A mozdony tengelyelrendezése 4-6-2 volt, amelyet gyakran Pacific elrendezésként ismert. Ez a hajtásrendszer lehetővé tette a Q class számára a nagyobb sebesség és teljesítmény elérését, ami ideális volt a személyszállító vonatokhoz.
A mozdony maximális sebessége körülbelül 60 km/h volt. Magassága és hossza megközelítőleg 17 métert tett ki, súlya pedig közel 75 tonna volt teljesen feltöltött állapotban. A kazánnyomás 180 psi volt, és a meghajtást két nagy henger biztosította, amelyek a gőz erejét mechanikus mozgássá alakították.
Szolgálati történelem
A Q class mozdonysorozatot először 1901-ben helyezték üzembe, és az új-zélandi vasútvonalak mentén személyszállító szolgálatban használták. E mozdonyok hatékonyan kezelték a középtávú, közepes sebességű járatokat, különösen a dombosabb területeken.
Bár a Q class mozdonyokat a 20. század elején modernnek tekintették, az 1910-es évek végére fokozatosan elkezdték lecserélni őket újabb, nagyobb teljesítményű és hatékonyabb gőzmozdonyokra. A Q class mozdonyokat végül az 1920-as évek végére teljesen kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon az eredeti NZR Q class gőzmozdonyok egyike sem maradt fenn napjainkig. Az összes példányt idővel lebontották, miután kivonták őket a forgalomból. Ezért nincs olyan múzeum, ahol a Q class mozdonyokat meg lehetne tekinteni.
Érdekességek és kulturális hatás
Mivel a Q class mozdonyok mindössze 13 példánya készült, és egyik sem maradt fenn, így a kulturális hatásuk meglehetősen korlátozott. Azonban az új-zélandi vasúttörténet iránt érdeklődők körében még mindig ismert és értékes emlék maradt, és a mozdonyok fényképei időnként megjelennek vasúttörténeti kiadványokban.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1901 |
Tengelyelrendezés | 4-6-2 |
Maximális sebesség | 60 km/h |
Kazánnyomás | 180 psi |
Összesen gyártott darabszám | 13 |
Szolgálati időszak | 1901-1920-as évek vége |
Hivatkozások
NZR Q class (1901) Wikipédia oldal
Képek
Források: Wikipédia, Google