Történeti háttér és gyártás
A New Zealand Railways (NZR) WD osztályú gőzmozdonyai az 1901-es évek elején születtek meg válaszként az ipari és szállítási igények növekedésére Új-Zélandon. A mozdonyokat a Sharp, Stewart and Company Limited gyártotta Glasgow-ban, Skóciában. Ezek a mozdonyok a kor követelményeinek megfelelően készültek a nehéz terhek és nagyobb utasforgalom kezelésére.
Technikai jellemzők
Az NZR WD osztályú gőzmozdonyok műszaki szempontból a kor jelentős technikai újításait tükrözték. A mozdonyok gőzhajtásúak voltak, amely a 19. és 20. század fordulóján még mindig a vasúti közlekedés gerincét képezte. Az ilyen típusú mozdonyoknál a hajtóerő a forró gőz nyomása által létrehozott mechanikus energiaátvitelből származott.
- Tengelyelrendezés: 4-8-0, amely robusztus és stabil szerkezetet biztosított.
- Gőznyomás: Különböző műszaki források szerint kb. 160 psi.
- Hossza: Körülbelül 15 méter.
- Teljesítménye: A hajtóereje és teljesítménye elegendő volt nehéz tehervonatok vontatására is.
Szolgálati történelem
Az NZR WD osztály több évtizeden keresztül szolgált, főként Új-Zélandon. A mozdonyok jelentős szerepet játszottak a tehervonatok és az utasszállítási feladatok ellátásában. Az évek során több modernizációs kísérlet történt, hogy megfeleljenek a növekvő hatékonysági elvárásoknak.
Működésük csúcsidőszakát az 1900-as évek első felében élték, de ahogy a technológia fejlődött és újabb típusú mozdonyok jelentek meg, lassan háttérbe szorultak. Az NZR fokozatosan elkezdte kivonni őket a forgalomból a 20. század közepére.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A jelenlegi információk szerint nem maradtak fenn működőképes állapotban megőrzött példányok az NZR WD osztályú gőzmozdonyokból, és múzeumi szereplésről sincsenek nyilvántartások.
Érdekességek és kulturális hatás
Annak ellenére, hogy az NZR WD osztályú mozdonyok műszakilag nem számítottak kiemelkedőnek a világ vasúttörténetében, helyi jelentőségük vitathatatlan. Az új-zélandi vasútfejlesztés szempontjából fontos mérföldköveknek számítottak, és hozzájárultak az ipar és a kereskedelem fejlődéséhez a századfordulón.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-8-0 |
Gőznyomás | 160 psi |
Hossz | 15 méter |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google