Történeti háttér és gyártás
Az NGR Class I 2-6-0 gőzmozdonyt az 1900-as évek elején fejlesztették ki, hogy megfeleljen a vasúti közlekedés növekvő igényeinek Dél-Afrikában. A mozdonyokat az Észak-Natal vasútvonalra szánták, ahol a nagyobb sebesség és a hatékonyabb szénhasználat volt a cél. Az 1902-ben gyártott mozdonyok a North British Locomotive Company műhelyeiben készültek, Glasgow-ban, Skóciában. Az NGR által rendelt mozdonyokat a dél-afrikai Natal Government Railways (NGR) használta, és összesen 24 példány készült belőlük.
Technikai jellemzők
Az NGR Class I 2-6-0 mozdonyokat gőzhajtásra tervezték, amely a kor technológiai színvonalának csúcsát képviselte. Ezek a mozdonyok „Mogul” típusú tengelyelrendezést kaptak, azaz 2 elülső, 6 hajtott és 0 hátsó tengellyel rendelkeztek. A maximális sebességük elérte a 72 km/h-t, ami akkoriban igen jónak számított. Az NGR Class I mozdonyok könnyűsúlyúak voltak, ami lehetővé tette a gyorsabb mozdulatokat és a hatékonyabb üzemelést a vasúthálózaton.
Szolgálati történelem
Az NGR Class I 2-6-0 gőzmozdonyokat főként teherszállításra használták a dél-afrikai vasúthálózaton. Az évek során bebizonyították megbízhatóságukat és hatékonyságukat. A szolgálatban eltöltött évek során a mozdonyok különféle karbantartásokon és kisebb modernizációkon estek át, azonban a gőzmozdonyok kiöregedésével és a dízelmozdonyok térnyerésével fokozatosan kivonták őket a forgalomból az 1960-as években.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az NGR Class I 2-6-0 mozdonyokból sajnos nem maradt meg egyetlen működőképes példány sem, így ma már csak történelmi feljegyzések és fotók őrzik emléküket. Egyes alkatrészeik azonban más vasúti járművek restaurálásában használatosak.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az NGR Class I 2-6-0 mozdonyokról nincs széles körű népszerű kultúrában való megjelenés, Dél-Afrikában és a vasúti történészek körében mégis nagy becsben tartják őket. Ezek a mozdonyok a dél-afrikai vasút történetének fontos részét képezték, és a gőzmozdonyok fénykorát képviselik a kontinensen.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 2-6-0 |
Maximális sebesség | 72 km/h |
Gyártási év | 1902 |
Gyártó | North British Locomotive Company |
Példányszám | 24 |
Hivatkozások
NGR Class I 2-6-0 Wikipedia oldal
Képek
Források: Wikipédia, Google