Történeti háttér és gyártás
A Prussian P 6 gőzmozdony a német Királyi Porosz Államvasút számára készült, hogy kielégítse az utazás iránti növekvő igényeket a 20. század elején. Az első példány 1902-ben készült el, az eredeti tervek alapján a költséghatékony, de megbízható közlekedés céljából. A gyártást a Hanomag, Vulcan és más német vállalatok végezték, és a mozdonyokat kifejezetten olyan vonalakra tervezték, ahol a könnyű, gyors személyszállítás volt a cél.
Az összesen legyártott példányok száma elérte a 275 darabot, amelyek közül sok a Porosz Államvasút szolgálatába állt. Az exportvásárlók közé tartozott más német állami vasúttársaságok is.
Technikai jellemzők
A Prussian P 6 egy 2-6-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony, amelyet szén tüzelésű kazán hajtott. Teljesítménye körülbelül 780 lóerő volt, maximális sebessége pedig elérte a 90 km/h-t. A mozdony hossza megközelítőleg 17 méter volt, a tömege pedig 72 tonna körül mozgott.
- Hajtómű: Két hengeres, kompaund rendszerű.
- Fékrendszer: Légfékrendszerrel felszerelt.
- Tengelyelrendezés: 2-6-0
A Prussian P 6 mozdonyok egyszerű, de robusztus kialakításúak voltak, ami hozzájárult a hosszú élettartamhoz és a megbízhatósághoz.
Szolgálati történelem
A Prussian P 6 mozdonyokat elsősorban Németországban használták, ahol kisebb vonalakon, elővárosi és rövidebb távolságú személyvonatok vontatására szolgáltak. A mozdonyok szerepe a második világháború után kezdett csökkenni, amikor újabb és hatékonyabb típusok álltak szolgálatba. Az utolsó példányokat az 1960-as években vonták ki a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Prussian P 6 mozdonyok közül néhányat megőriztek múzeumi célokra. Németországban, különböző vasúti múzeumokban találhatók meg ezek a történelmi gépek, és egyes darabokat nosztalgiavonatok során is használnak a mai napig.
Érdekességek és kulturális hatás
A Prussian P 6 mozdonyok kora egyik ikonikus gépei voltak, jelentős kulturális hatást gyakoroltak az európai vasúti közlekedés fejlődésére. Modellvasúti kiadások formájában is népszerűek, több gyártó készítette el a méretarányos mását az évek során. Ezek a modellek sokszor gyűjtők és modellezők kedvelt darabjai közé tartoznak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1902 |
Tengelyelrendezés | 2-6-0 |
Teljesítmény | 780 lóerő |
Maximális sebesség | 90 km/h |
Hossz | 17 méter |
Tömeg | 72 tonna |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google