Prussian S 4 gőzmozdony

A Prussian S 4 gőzmozdony az 1900-as évek elején forradalmasította a vasúti közlekedést, kivételes teljesítményével és korszerű technológiájával.

Történeti háttér és gyártás

A Prussian S 4 gőzmozdony egy fontos szereplő volt a korai 20. századi német vasúti közlekedésben. A Breslau-Vienna Vasúttársaság számára tervezték, hogy kielégítse az egyre növekvő közlekedési igényeket. Az 1902-es gyártási év során debütált a mozdony, amelyet a németországi Union-Gießerei vállalat készített. A mozdony fejlesztésének célja az volt, hogy erősebb és gyorsabb legyen, mint elődei, ezzel is javítva a vasúti hatékonyságot és csökkentve a menetidőt.

Technikai jellemzők

A Prussian S 4 a gőzmeghajtású mozdonyok sorába tartozik, mely egy 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkezett. Ez a konfiguráció, melyet „American” típusú elrendezésként is ismertek, a sebesség és stabilitás egyensúlyát kínálta. A mozdony maximális sebessége körülbelül 100 km/h volt, amely a kor viszonyai között kifejezetten gyorsnak számított. A mozdony hengerátmérője 500 mm, a dugattyúút pedig 660 mm volt. A hajtókerék átmérője körülbelül 1800 mm.

Szolgálati történelem

A Prussian S 4 először a német államvasutaknál került szolgálatba, ahol főként gyorsvonati szolgálatokat teljesített. Ez a mozdonytípus jelentősen hozzájárult a német vasúti közlekedés fejlődéséhez az 1900-as évek elején. A későbbi években, amikor a modernebb mozdonyok vették át a helyét, egyes példányokat teher- és elővárosi szolgálatra használták. Az S 4 mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból, mivel az újabb technológiák, például a dízelmozdonyok elterjedése felszámolta a gőzmozdonyok elsődleges szerepét.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon nem maradtak fenn megőrzött példányok a Prussian S 4 gőzmozdonyokból. Emiatt nincs múzeumi megjelenése sem, és nem vesz részt nosztalgiavonatokban. Ennek ellenére a mozdony szerepe a vasúti történelemben fontos emlék marad.

Érdekességek és kulturális hatás

A Prussian S 4 mozdony nemcsak műszaki szempontból volt jelentős, hanem a modellvasúti körökben is elterjedt modellként jelenik meg. Számos vasútmodellező társaság készített méretarányos másolatokat, amelyek a vasútmodellezés szerelmesei körében népszerűek. Bár a mozdony nem szerepelt filmekben vagy könyvekben, a rajongók és modellezők közössége még mindig nagy érdeklődést mutat iránta.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-4-0
Maximális sebesség 100 km/h
Hengerátmérő 500 mm
Dugattyúút 660 mm
Hajtókerék átmérő 1800 mm

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_S_4

Képek

Források: Wikipédia, Google