CGR NG 0-6-0T gőzmozdony

A CGR NG 0-6-0T gőzmozdony a dél-afrikai vasúthálózat egyik ikonikus tagja volt, melyet kisebb vonalakra terveztek, hogy hatékonyan szolgálják a vidéki területeket a 20. század elején.

Történeti háttér és gyártás

A CGR NG 0-6-0T gőzmozdony a Cape Government Railways (CGR) számára készült Dél-Afrikában. Az 1903-ban gyártott mozdonyokat a németországi Henschel & Son cég készítette. Az ilyen típusú mozdonyokat azzal a céllal fejlesztették, hogy hatékonyabbá tegyék a keskeny nyomtávú vasútvonalakon történő szállítást. A gyártási időszak fő célja az volt, hogy kiszolgálja a Dél-Afrikai vasúthálózat egyedi igényeit, amely különböző méretű és kapacitású mozdonyokat követelt meg. A típust különösen a CGR alkalmazta.

Technikai jellemzők

A CGR NG 0-6-0T gőzmozdony egy 0-6-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony. A gőzhajtású rendszerük jellemzően vízzárásos, ami azt jelenti, hogy a benne lévő gőztartályokat a mozdony kerete belsejébe építették be. Az ilyen mozdonyok a kisebb vasútvonalakon történő szállításhoz optimalizáltak, amelyek gyakran keskenyebb nyomtávúak. A maximális sebesség és teljesítmény pontos specifikációi ugyan nem elérhetőek, de az ilyen típusú mozdonyok általában mérsékelt sebességű, de nagy húzóerejű járművek.

Szolgálati történelem

A CGR NG 0-6-0T gőzmozdonyokat elsősorban Dél-Afrikában használták a Cape Government Railways vonalain. Ezek a mozdonyok megbízható munkagépek voltak a keskeny nyomtávú vasútvonalakon, különösen olyan területeken, ahol a nehéz terepviszonyok különleges kihívást jelentettek. A mozdonyokat gyakran teher- és személyszállításra is alkalmazták, a flexibilis használhatóságuk és a könnyű kezelhetőségük miatt. A pontos kivonási dátumok nem ismertek, de az ilyen típusú gőzmozdonyok használata már a 20. század közepén kezdett kimenni a divatból, amikor a modernabb dízel- és elektromos mozdonyok átvették a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy a CGR NG 0-6-0T mozdonyok közül bármelyik megmaradt volna múzeumi vagy működőképes állapotban. Sok hasonló típusú mozdony az évtizedek során selejtezésre került, vagy átalakították őket más célokra.

Érdekességek és kulturális hatás

Annak ellenére, hogy a CGR NG 0-6-0T mozdonyok nem tettek szert széleskörű ismertségre, a keskeny nyomtávú vonalakra tervezett mozdonyok hosszú távon befolyásolták a vasúti szállítást Afrikában. Modellvasút-rajongók számára az ilyen típusú mozdonyok különleges érdeklődést jelenthetnek a ritkaságuk és történelmi jelentőségük miatt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1903
Tengelyelrendezés 0-6-0

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/CGR_NG_0-6-0T

Képek

Források: Wikipédia, Google