Történeti háttér és gyártás
A SECR Q1 class gőzmozdonyt a South Eastern and Chatham Railway (SECR) számára fejlesztették ki, mely a brit vasúti hálózat részét képezte. A mozdonyok gyártása 1903-ban kezdődött meg, azzal a céllal, hogy közepes méretű teher- és személyvonatokat szolgáljanak ki a hálózat különböző részein. Az SECR igénye egy megbízható és hatékony meghajtású gőzmozdony kifejlesztése volt, ami a meglévő flottájukat kiegészíthette. Az összesen megépített példányszám 55 darab volt, amelyeket a brit vasúti vonalakon használtak fel.
Technikai jellemzők
A SECR Q1 class gőzmozdony két hengerrendszerrel volt felszerelve, amely gőz meghajtást alkalmazott. A mozdony teljesítménye körülbelül 900 lóerő volt, amelyet a gőzkazán biztosított. Az elrendezése 0-6-0 volt, ami azt jelentette, hogy a hajtott főtengelyeken nem voltak szabadon forgó kerékpárok. Az egyszerűsített konstrukció és a robusztus kivitel volt jellemző rá, ami megbízhatóságát és könnyű karbantarthatóságát biztosította. A maximális sebessége megközelítette a 100 km/h-t, ami az adott korban kiemelkedőnek számított.
Szolgálati történelem
A SECR Q1 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyság területén használták mind személy-, mind teherforgalom lebonyolítására. Az egyszerű kialakítás és a megbízható teljesítmény miatt népszerűek voltak a vasúti személyzet körében. A mozdonyokat az 1950-es évek végére fokozatosan kivonták a forgalomból, ahogy a gőztechnológia helyét átvette a modernebb dízel- és elektromos meghajtás.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nem ismert, hogy a SECR Q1 mozdonyokból megőriztek volna működőképes példányt. Azonban az Egyesült Királyság területén több múzeumban találhatók kisebb relikviák, műszaki dokumentációk vagy makettek, amelyek emléket állítanak ennek a mozdonytípusnak.
Érdekességek és kulturális hatás
A SECR Q1 class mozdonyokat elsősorban robusztus kialakításuk és megbízható működésük miatt kedvelték. Az „úttörő dizájn” és a „fickós” becenevek is elterjedtek körükben a vasúti munkások között. Bár filmekben nem szerepeltek jelentősen, a vasúti modellezés során népszerűek voltak, többek között a Hornby által gyártott modellvasút-sorozatok részeként.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SECR_Q1_class
Képek
Források: Wikipédia, Google