Bavarian S 2/5 gőzmozdony

A Bavarian S 2/5 gőzmozdony a német vasúttörténet egyik ikonikus szereplője, amely a sebességével és innovatív technikai megoldásaival a 20. század elején meghatározó szerepet játszott a vasúti közlekedés fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

A Bavarian S 2/5 gőzmozdonyt a Német Birodalom számára fejlesztették ki, pontosabban a Bajor Államvasutak (Königlich Bayerische Staats-Eisenbahnen) részére. A mozdony 1904-ben készült el, és célja az volt, hogy fokozza a gyorsvonatok teljesítményét és sebességét. A gépet a Maffei cég gyártotta Münchenben, mely a korszak egyik vezető mozdonygyártója volt. A Bavarian S 2/5-ből összesen négy példány készült.

Technikai jellemzők

A Bavarian S 2/5 egy gőzmeghajtású mozdony, amely a korszakban igen modern technológiának számított. A mozdony 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami a gyorsvonatok számára megfelelő stabilitást és sebességet biztosított. Maximális sebessége 120 km/h volt, ami abban az időben kiemelkedő teljesítménynek számított. A mozdony hajtóműve négyhengeres, átlagos teljesítménye 1,100 lóerő.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Maximális sebesség: 120 km/h
  • Méretek: Nincs pontos adat
  • Tengelyelrendezés: 4-4-0

Szolgálati történelem

A Bavarian S 2/5 mozdonyokat főként Bajorországban használták, gyorsvonati szolgálatban. A mozdonyok teljesítménye és sebessége miatt a korszak vasúti közlekedésének egyik sikeres típusává váltak. A modelleket végül az 1920-as években vonták ki a forgalomból, amikor újabb és még hatékonyabb típusok jelentek meg.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a Bavarian S 2/5 mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn eredeti formában. Ennek ellenére történelmi jelentősége miatt a mozdony sok vasúttörténeti kiállításon szerepel, többek között modellvasút formájában is.

Érdekességek és kulturális hatás

A Bavarian S 2/5 mozdony népszerű a modellvasút-gyártók körében, így gyakran találkozhatunk vele méretarányos modellek formájában. A vasúti rajongók és a történelmi járművek kedvelői körében is elismert, noha tényleges példányok nem maradtak fenn. Kulturális hatása a vasúttörténet iránti érdeklődés fenntartásában rejlik.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1904

Hivatkozások

További információ a Bavarian S 2/5-ről

Képek

Források: Wikipédia, Google