Bavarian G 4/5 N gőzmozdony

A Bavarian G 4/5 N gőzmozdony a 20. század elején a bajor vasúti közlekedés egyik meghatározó szereplője volt, kiemelkedve hatékonyságával és teljesítményével.

Történeti háttér és gyártás

A Bavarian G 4/5 N gőzmozdonyt a bajor államvasutak számára fejlesztették ki, hogy kielégítse a növekvő teherszállítási igényeket az 1900-as évek elején. A mozdonyt a Maffei gyár készítette, amely a korszak egyik jelentős német mozdonygyártó vállalata volt. A gyártási év 1905, és a típus kifejlesztése mögött a gazdasági növekedés húzódott meg, amely megnövekedett szállítási kapacitást igényelt.

A G 4/5 N típusból összesen 25 darab készült, és főként a Bajor Államvasutak megrendelésére gyártották őket. A mozdonyok kifejezetten a nehéz tehervonatok húzására lettek tervezve, és sikeresen növelték a vasút kapacitását a régióban.

Technikai jellemzők

A Bavarian G 4/5 N egy gőzhajtású mozdony, amelyet kifejezetten teherszállításra terveztek. A mozdony tengelyelrendezése 1’D, amely azt jelenti, hogy elöl egy vezető kerékpár van, míg hátul négy hajtott kerékpár található. Ez a kialakítás segített az optimális vonóerő kifejtésében a vasúti domborzat kihívásai mellett.

A mozdony maximális sebessége 65 km/h volt, ami a kor viszonyai között megfelelő tempót jelentett a tehervonatok számára. A G 4/5 N méretei a következők voltak: hossza körülbelül 19,5 méter, és a magassága körülbelül 4,3 méter.

A mozdony kazánnyomása 14 atm volt, amely jelentős teljesítményt biztosított, és a gépezet teljesítménye körülbelül 1139 kW (1500 LE) volt. A futómű-tervezés lehetővé tette a nehéz teherszállítást még meredek emelkedőkön is, mely tovább növelte a mozdony hatékonyságát.

Szolgálati történelem

A Bavarian G 4/5 N mozdonyokat elsősorban Bajorország területén használták a Bajor Államvasutaknál. Ezek a mozdonyok jelentős szerepet játszottak a teherszállításban, különösen a bonyolult és dombos terepeken, ahol megbízhatóságuk és vonóerejük különösen értékesnek bizonyult.

A mozdonyok a szolgálatuk során számos modernizáción estek át, hogy megfeleljenek a változó szállítási igényeknek. Néhány példányt még az 1960-as évek elejéig használtak, amikor is fokozatosan kezdtek áttérni a dízelmozdonyokra. A típus teljes kivonása az 1960-as évek közepére tehető.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár a Bavarian G 4/5 N mozdonyok jelentős szerepet töltöttek be a vasúti teherszállítás történetében, sajnos egyik példány sem maradt fenn a mai napig múzeumi vagy más formában. Ennek ellenére a típus jelentős hatást gyakorolt a korabeli vasúti technológiára és a későbbi mozdonyfejlesztésekre.

Érdekességek és kulturális hatás

A Bavarian G 4/5 N mozdonyok mély benyomást hagytak a korabeli vasúti kultúrában, bár a köznyelvben nem kaptak külön becenevet. Modellvasúti gyártók időnként megpróbálták rekonstruálni a mozdonyokat, és néhány méretarányos modell is készült a rajongók számára.

E mozdonyok technikai innovációi és teljesítménye nagyban hozzájárultak a német vasutak ipari fejlődéséhez, és a későbbi gőzmozdony-tervezők számára is inspirációt jelentettek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 1’D
Maximális sebesség 65 km/h
Hossz 19,5 méter
Magasság 4,3 méter
Kazánnyomás 14 atm
Teljesítmény 1139 kW (1500 LE)

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_G_4/5_N