Történeti háttér és gyártás
A CSAR Rack 4-6-4RT gőzmozdony 1905-ben készült a Central South African Railways (CSAR) megrendelésére. A dél-afrikai vasútvonalak különleges igényei miatt fejlesztették ki, hogy a meredek emelkedőkkel rendelkező szakaszokon is hatékonyan üzemelhessen. A gőzmozdony célja az volt, hogy megbízhatóan szállítsa az utasokat és az árukat a hegyvidéki területeken, ahol a hagyományos mozdonyok nem bizonyultak elegendőnek.
Technikai jellemzők
A CSAR Rack 4-6-4RT egy gőzüzemű mozdony, melyet pont a komplex hajtásrendszere tesz különlegessé. A mozdony a „rack” rendszerű hajtásláncot alkalmazza, ami lehetővé teszi a meredek lejtőkön való hatékony közlekedést.
Technikai jellemzők:
– Tengelyelrendezés: 4-6-4RT, ami azt jelenti, hogy négy vezetőtengely, hat hajtótengely és további négy beeső tengely szolgálja a mozdony működését.
– Teljesítmény: A gőz teljesítményével működött.
– Maximális sebesség: Nincs pontos adat, de a típusa miatt közepes sebességre volt képes.
Szolgálati történelem
Az 1905-ben gyártott CSAR Rack gőzmozdonyt eredetileg a Dél-afrikai Köztársaság hegyi vasútvonalain használták. A mozdony különleges kialakítása miatt kifejezetten hasznos volt ezeknek a hegyi szakaszoknak a leküzdésére. A szolgálatban eltöltött évek alatt a mozdony megbízhatónak és tartósnak bizonyult, azonban a modernizációk miatt később kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nem ismert, hogy a CSAR Rack 4-6-4RT mozdonyból maradt volna fenn működőképes példány vagy múzeumi darab.
Érdekességek és kulturális hatás
A CSAR Rack 4-6-4RT gőzmozdony egyedi kialakítása és célzott alkalmazása miatt különleges helyet foglal el a vasúti történelemben. Bár a köznyelvben nem terjedtek el becenevei, a vasúti rajongók körében nagy elismerés övezi a mozdonyt annak teljesítménye és szerepe miatt a Dél-afrikai hegyvidéki szállításban.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/CSAR_Rack_4-6-4RT
Képek
Források: Wikipédia, Google