FS Class E.380 elektromos mozdony

Az FS Class E.380 elektromos mozdony az olasz vasúttörténet fontos szereplője volt, mely a 20. század elején hozzájárult a vasúti közlekedés modernizálásához és megbízhatóságához.

Történeti háttér és gyártás

Az FS Class E.380 az olasz Ferrovie dello Stato (FS) által üzemeltetett elektromos mozdonyok egy típusa volt. Ezeket a járműveket 1905-ben gyártották, válaszul az elektromos vontatás iránti növekvő igényre. Az FS a századfordulón kezdett kísérletezni az elektromos mozdonyokkal, hogy modernizálja és hatékonyabbá tegye a vasúti közlekedést. A mozdonyokat az olasz Ganz gyár készítette, és jellemzően Olaszország belső vasúti útvonalain használták. Összesen 18 darab készült ebből a típusból.

Technikai jellemzők

Az FS Class E.380 elektromos mozdonyok fejlett mérnöki megoldásokkal készültek, a korabeli technológia élvonalát képviselve. Az elektromos hajtású mozdonyok 1200 V DC feszültséggel üzemeltek, amelyet a felsővezetékből kaptak. A maximális sebességük körülbelül 100 km/h volt, ami akkoriban kifejezetten gyorsnak számított. A mozdony tengelyelrendezése Bo-Bo volt, ami két forgóvázat jelentett, amelyek mindegyikén két hajtott kerékpár található. Bár pontos méretadatok nem állnak rendelkezésre, ezek a mozdonyok a kor szokásainak megfelelően jellemzően közepes méretűek voltak, alkalmasak elővárosi és regionális vonatok vontatására.

Szolgálati történelem

Az FS Class E.380 mozdonyokat főként Olaszországban használták az FS különböző vonalain. Ezek a mozdonyok hozzájárultak az ország vasúti hálózatának elektrifikációjához, segítve a gőzvontatás fokozatos kiváltását. A mozdonyok jól teljesítettek a szolgálatuk során, bár az évtizedek előrehaladtával a technológiai fejlődés miatt fokozatosan elavulttá váltak. A pontos kivonási időpontról nincs adat, de valószínűleg a második világháború után, amikor a vasúti technológia jelentős előrelépést tett.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenlegi információk szerint nem maradt fenn egyik FS Class E.380 mozdony sem megőrzött, működőképes állapotban. Ennek oka lehet a korabeli technológiai eszközök gyors ütemű fejlődése és a megőrzési kezdeményezések hiánya abban az időszakban.

Érdekességek és kulturális hatás

Az FS Class E.380 mozdonyok az olasz vasúti történelem fontos részét képezték, de széles körű kulturális hatást nem értek el. Ennek ellenére a vasútbarátok körében ismert és elismert típusnak számítottak, amely hozzájárult az ország vasúti közlekedésének korszerűsítéséhez. Modellvasúti változatuk nem készült, és filmekben vagy más médiákban való szereplésükről sincsenek ismert adatok. Az ilyen típusok azonban mindig is vonzották a vasúttörténet iránt érdeklődőket, akik nagyra értékelik a vasúti technológia fejlődésének ezen szakaszát.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1905
Gyártó Ganz
Darabszám 18
Maximális sebesség 100 km/h
Feszültség 1200 V DC

Hivatkozások

FS Class E.380

Képek

Források: Wikipédia, Google