New Haven EP-1 elektromos mozdony

A New Haven EP-1 elektromos mozdony a 20. század elején hozott forradalmi újítást a vasúti közlekedésbe, előtérbe helyezve a villamos hajtást a dízeles és gőzös elődök helyett.

Történeti háttér és gyártás

A New Haven EP-1 elektromos mozdony az amerikai New York, New Haven and Hartford Railroad (NH) számára készült, válaszul az 1900-as évek elején fellépő igényekre. Az elektromos mozdonyok fejlesztését az okozta, hogy a vasúttársaság a fő vonalain zajló sűrű forgalom és az alagúti szakaszok miatt szeretett volna megszabadulni a gőzmozdonyok káros füstjétől.

A mozdonyt az American Locomotive Company (ALCO) és a General Electric (GE) fejlesztette és gyártotta 1905-ben. Az EP-1 sorozat az első elektromos mozdonyok közé tartozott, amelyeket az Egyesült Államokban nagymértékben használtak. Összesen 41 darab készült belőle, és a New York City és New Haven közötti útvonalakon közlekedett.

Technikai jellemzők

Az EP-1 mozdony egy háromfázisú elektromos hajtásrendszert alkalmazott, amelyet a General Electric tervezett. A mozdony maximális teljesítménye 1340 lóerő volt, ami az adott kor technológiájához képest kimagasló teljesítménynek számított.

  • Tengelyelrendezés: 1-C-1 (egy vezetett tengely és három hajtott tengely)
  • Maximális sebesség: kb. 110 km/h (70 mph)
  • Méretek: Hossza körülbelül 14,5 méter (47 láb 7 hüvelyk)

A mozdonyok képesek voltak nehéz vonatok vontatására, amelyeket a nagyvárosok közötti elővárosi és távolsági személyforgalomban használtak. Az elektromos mozdonyok jelentős előnyt jelentettek az alagutakban, mivel nem bocsátottak ki füstöt, ezáltal biztonságosabb és környezetbarátabb üzemeltetést kínálva.

Szolgálati történelem

Az EP-1 mozdonyokat az NH vasúttársaság a New York és Boston közötti vonalakon állította szolgálatba. Az 1905-től kezdődő szolgálat során ezek a mozdonyok jelentős szerepet játszottak az Egyesült Államok északkeleti részén történő személyszállításban. Kiváló teljesítményük és megbízhatóságuk miatt több évtizeden keresztül sikeresen üzemeltek.

A mozdonyokat végül az 1940-es évek végén vonták ki a forgalomból, amikor a vasúttársaság modernebb és hatékonyabb mozdonyokat kezdett üzembe helyezni.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nincs információ arról, hogy bármelyik EP-1 mozdony megőrzésre került volna. Ennek eredményeként az utókor számára nem maradt fenn működőképes példány, így ezek a mozdonyok ma már csak történeti dokumentumokban és fényképeken léteznek.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EP-1 mozdonyok jelentős technikai innovációt képviseltek a korai 20. századi amerikai vasúti közlekedésben. Bár a mozdonyok nem váltak ikonikus szereplőkké a filmekben vagy könyvekben, a rajongói és történelmi közösségek körében nagyra értékelik őket az elektromos vontatás fejlődéséhez való hozzájárulásuk miatt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1905
Tengelyelrendezés 1-C-1
Teljesítmény 1340 lóerő
Maximális sebesség 110 km/h
Hossz 14,5 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/New_Haven_EP-1

Képek

Források: Wikipédia, Google