Történeti háttér és gyártás
A New Haven EP-1 elektromos mozdony az amerikai New York, New Haven and Hartford Railroad (NH) számára készült, válaszul az 1900-as évek elején fellépő igényekre. Az elektromos mozdonyok fejlesztését az okozta, hogy a vasúttársaság a fő vonalain zajló sűrű forgalom és az alagúti szakaszok miatt szeretett volna megszabadulni a gőzmozdonyok káros füstjétől.
A mozdonyt az American Locomotive Company (ALCO) és a General Electric (GE) fejlesztette és gyártotta 1905-ben. Az EP-1 sorozat az első elektromos mozdonyok közé tartozott, amelyeket az Egyesült Államokban nagymértékben használtak. Összesen 41 darab készült belőle, és a New York City és New Haven közötti útvonalakon közlekedett.
Technikai jellemzők
Az EP-1 mozdony egy háromfázisú elektromos hajtásrendszert alkalmazott, amelyet a General Electric tervezett. A mozdony maximális teljesítménye 1340 lóerő volt, ami az adott kor technológiájához képest kimagasló teljesítménynek számított.
- Tengelyelrendezés: 1-C-1 (egy vezetett tengely és három hajtott tengely)
- Maximális sebesség: kb. 110 km/h (70 mph)
- Méretek: Hossza körülbelül 14,5 méter (47 láb 7 hüvelyk)
A mozdonyok képesek voltak nehéz vonatok vontatására, amelyeket a nagyvárosok közötti elővárosi és távolsági személyforgalomban használtak. Az elektromos mozdonyok jelentős előnyt jelentettek az alagutakban, mivel nem bocsátottak ki füstöt, ezáltal biztonságosabb és környezetbarátabb üzemeltetést kínálva.
Szolgálati történelem
Az EP-1 mozdonyokat az NH vasúttársaság a New York és Boston közötti vonalakon állította szolgálatba. Az 1905-től kezdődő szolgálat során ezek a mozdonyok jelentős szerepet játszottak az Egyesült Államok északkeleti részén történő személyszállításban. Kiváló teljesítményük és megbízhatóságuk miatt több évtizeden keresztül sikeresen üzemeltek.
A mozdonyokat végül az 1940-es évek végén vonták ki a forgalomból, amikor a vasúttársaság modernebb és hatékonyabb mozdonyokat kezdett üzembe helyezni.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Nincs információ arról, hogy bármelyik EP-1 mozdony megőrzésre került volna. Ennek eredményeként az utókor számára nem maradt fenn működőképes példány, így ezek a mozdonyok ma már csak történeti dokumentumokban és fényképeken léteznek.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EP-1 mozdonyok jelentős technikai innovációt képviseltek a korai 20. századi amerikai vasúti közlekedésben. Bár a mozdonyok nem váltak ikonikus szereplőkké a filmekben vagy könyvekben, a rajongói és történelmi közösségek körében nagyra értékelik őket az elektromos vontatás fejlődéséhez való hozzájárulásuk miatt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1905 |
Tengelyelrendezés | 1-C-1 |
Teljesítmény | 1340 lóerő |
Maximális sebesség | 110 km/h |
Hossz | 14,5 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/New_Haven_EP-1
Képek
Források: Wikipédia, Google