Bavarian R 3/3 gőzmozdony

A Bavarian R 3/3 gőzmozdony a 20. század elején vált híressé, amikor Németország vasúthálózatán szolgált, megbízhatóságával és kifinomult tervezésével hozzájárulva a vasúti közlekedés fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A Bavarian R 3/3 gőzmozdonyt 1906-ban fejlesztették ki Bajorországban. A járművet a Royal Bavarian State Railways (Königlich Bayerische Staats-Eisenbahnen, K.Bay.Sts.B.) rendelte meg, hogy kielégítse a helyi vasúthálózat növekvő igényeit. A cél az volt, hogy egy megbízható és hatékony gőzmozdonnyal álljanak elő, amely az ipari forradalom idején a vasúti közlekedés egyik alappillérévé válhat. A mozdonyokat a Maffei gyár készítette, amely Münchenben működött. A típus kifejlesztése mögött a törekvés állt, hogy a bajor vasutak számára egy könnyen kezelhető, ám erős mozdonyt biztosítsanak. A R 3/3 sorozatból összesen 94 darab épült.

Technikai jellemzők

A Bavarian R 3/3 egy gőzmeghajtású mozdony, amely alacsony sebessége és egyszerű kezelhetősége révén hamar népszerűvé vált. A mozdony tengelyelrendezése 0-6-0 volt, ami azt jelenti, hogy három hajtott tengellyel rendelkezett, kerékpár nélküli vezetőkerekek nélkül. Az ilyen típusú tengelyelrendezés lehetővé tette a jó vonóerőt, különösen a hegyvidéki pályaszakaszokon. A mozdony maximális sebessége körülbelül 45 km/h volt, ami elegendőnek bizonyult a helyi és regionális tehervonatok számára. A gőzfejlesztést egy hármas hengeres rendszer vezérelte, ami kiemelkedő teljesítményt nyújtott a korabeli technológiához képest.

Szolgálati történelem

A Bavarian R 3/3 járműveket elsősorban Bajorországban használták, de később más német területekre is eljutottak. Kiválóan teljesítettek a helyi teherszállításban, ahol a vonatterhelés általában nem volt túl nagy. A mozdonyokat egészen a második világháborúig széles körben alkalmazták. A háborút követően fokozatosan kivonták őket a forgalomból, mivel a gőzmozdonyok helyét átvették a modernebb dízel- és villamosmozdonyok. Az utolsó R 3/3 típust az 1950-es évek végén selejtezték le.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos nem maradt fenn üzemképes példány ebből a mozdonytípusból, és jelenleg nincs információ arról, hogy a Bavarian R 3/3 bármely múzeumban kiállításra kerülne. Azonban, mint sok más történelmi mozdony esetében, lehetséges, hogy egyes alkatrészek vagy modellverziók múzeumokban vagy magángyűjteményekben megtalálhatók.

Érdekességek és kulturális hatás

Annak ellenére, hogy a Bavarian R 3/3 nem tartozik a legismertebb mozdonyok közé, a vasúti történelem rajongói körében mégis tisztelet övezi. Az ilyen típusú mozdonyokat gyakran modellezik vasútmodellekben, mivel a gőzmozdonyok nosztalgikus hatást keltenek. Emellett a vasúti modellezés szerelmesei számára kihívást jelent a részletek pontos megalkotása, ami az R 3/3 esetében különösen izgalmas lehet.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 0-6-0
Maximális sebesség 45 km/h
Gyártási év 1906
Példányszám 94 darab

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_R_3/3

Képek

Források: Wikipédia, Google