Történeti háttér és gyártás
A Holland Államvasutak (NS) 1900 sorozatú gőzmozdonya egy jelentős vonat volt a holland vasúttörténetben. A mozdonyok a 20. század elején, 1907-ben készültek, hogy megfeleljenek az egyre növekvő vasúti közlekedési igényeknek.
A gyártást a Beyer, Peacock and Company végezte, mely igényes munkájáról és megbízható gőzmozdonyairól volt híres. A megrendelő, a Holland Államvasutak, összesen 12 darabot készíttetett, amelyeket személy- és teherforgalomra egyaránt használtak.
Technikai jellemzők
Az NS 1900 egy tipikus gőzmozdony volt, amely a korszak technológiai lehetőségeinek megfelelően készült. A mozdony gőzhajtással működött, amit szén tüzelésével állítottak elő. Hajtásrendszere a 2-6-0 tengelyelrendezést követte, ami azt jelentette, hogy két vezető- és hat hajtott tengellyel rendelkezett, valamint nem voltak utána futó tengelyek.
Maximális sebessége a technikai leírások szerint körülbelül 80 km/h volt, ami akkoriban jelentősnek számított. A mozdonyok hatótávolsága a szén- és vízkészletek állásától függött, de jellemzően közepes távolságú vonalakon használták.
Szolgálati történelem
Az NS 1900 sorozatú mozdonyokat főként a Holland Államvasutak üzemeltette, ahol kezdetben személyszállító vonatok elé állították be. Később a mozdonyok a teherforgalomban is megjelentek, mivel erősítették a növekvő ipari szállítmányok kezelését.
Szolgálatuk ideje alatt megbízhatóságukról és hatékonyságukról voltak ismertek, de az 1930-as évekre a dízel- és villamosmozdonyok megjelenésével fokozatosan kivonták őket a forgalomból. Az NS 1900 sorozat teljes kivonása az 1950-es évek végére fejeződött be.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az NS 1900 sorozatú mozdonyokból egyetlen példány sem maradt fenn. Bár a holland vasút történelmében jelentős szereppel bírtak, a megőrzésük nem volt prioritás az elavult gépek selejtezésekor.
Érdekességek és kulturális hatás
Az NS 1900 mozdonyok még a gőzmozdonyok fénykorának végén készültek, és Hollandiában fontos szerepet játszottak a vasúti közlekedés fejlődésében. Modellvasúti formában is ritkán jelennek meg, mivel a mozdonyokat főként helyi jelentőségük miatt ismerték.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1907 |
Tengelyelrendezés | 2-6-0 |
Maximális sebesség | 80 km/h |
Gyártó | Beyer, Peacock and Company |
Példányszám | 12 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/NS_1900
Képek
Források: Wikipédia, Google