L&YR Class 32 gőzmozdony

Az L&YR Class 32 gőzmozdony, amelyet 1891 és 1910 között gyártottak, az ipari forradalom idején a brit vasúthálózat egyik meghatározó szereplőjévé vált, hatékony személy- és teherszállító képességeinek köszönhetően.

Történeti háttér és gyártás

A L&YR Class 32 gőzmozdonyokat a Lancashire and Yorkshire Railway (L&YR) társaság fejlesztette ki a 20. század elején. Az első példányok 1908-ban készültek, és céljuk az volt, hogy a nagy forgalmú vonalakon biztosítsanak hatékony szállítást. A vasúttársaság központja Észak-Angliában volt, ahol sűrűn lakott ipari területeket szolgáltak ki. A mozdonyt George Hughes tervezte, aki az L&YR főmérnöke volt abban az időben.

A Class 32 sorozat összesen 20 darabot foglalt magába, és mindegyiket az L&YR saját Horwich-i műhelyeiben gyártották le. Az L&YR egyik legfontosabb célkitűzése a mozdonyokkal az volt, hogy növeljék az utasszállítási kapacitást és a teherforgalmat egyaránt.

Technikai jellemzők

A L&YR Class 32 egy gőzmozdony, amelyet 4-4-0 tengelyelrendezéssel szereltek fel. Ez azt jelenti, hogy négy vezető- és négy hajtott tengellyel rendelkezik, ami növelte a mozdony stabilitását és vontatási kapacitását. A gőzmozdonyokat szénnel fűtötték, így szolgáltatták az energiát a mozdony hajtásához.

  • Maximális sebesség: A mozdony maximális sebessége 75 km/h körül mozgott.
  • Teljesítmény: A mozdony teljesítménye 800 lóerő környékén volt.

Szolgálati történelem

A L&YR Class 32 mozdonyokat főként személyszállításra használták, de teherfuvarozási feladatokat is elláttak. Az Egyesült Királyság területén, főként Anglia északi részén közlekedtek, ahol a Lancashire and Yorkshire Railway működtetett vonalakat. A mozdonyok megbízható munkagépeknek bizonyultak, és több mint húsz évig szolgáltak, mielőtt végleg kivonták volna őket a forgalomból.

A pályafutásuk során a L&YR Class 32 mozdonyokat többször is modernizálták és karbantartották, hogy megfeleljenek a növekvő szállítási igényeknek és a technológiai fejlődésnek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos, a L&YR Class 32 mozdonyok egyike sem maradt fenn a modern kor számára. A mozdonyokat a 20. század közepén selejtezték, és nem találhatóak meg egyetlen múzeumban sem, működőképes példányok pedig nincsenek.

Érdekességek és kulturális hatás

Annak ellenére, hogy fizikailag nem maradtak fenn, a L&YR Class 32 mozdonyok emléke tovább él a vasúti rajongók körében. Ezek a mozdonyok a modellvasúti piacon is népszerűek voltak, és több gyártó készített méretarányos másolatokat, amelyek alapvető elemei a brit vasúti modellgyűjteményeknek. Az ipari forradalom és a gőzmozdony-korszak ikonikus szimbólumaként a L&YR Class 32 is hozzájárult a vasúti közlekedés fejlődéséhez.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1908
Tengelyelrendezés 4-4-0
Maximális sebesség 75 km/h
Teljesítmény 800 lóerő
Példányszám 20

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/L&YR_Class_32

Képek

Források: Wikipédia, Google