Történeti háttér és gyártás
A Chicago and North Western Z osztályú gőzmozdonyt 1909-ben kezdték gyártani az amerikai vasúti ipar egyik kulcsfontosságú időszakában. A mozdonyok a Chicago and North Western Railway megrendelésére készültek, hogy kielégítsék az egyre növekvő áruszállítási igényeket. Az ebben az időszakban végzett vasúti teherszállítás számára elengedhetetlen volt egy megbízható és erőteljes mozdony, amely megfelelt a kor követelményeinek. A Z osztály gyártása során az Alco (American Locomotive Company) Schenectady-i üzemében kerültek összeszerelésre.
A Z osztályból összesen 15 darabot gyártottak. Ezeket a mozdonyokat a vasúttársaság szükségleteinek megfelelően tervezték, hogy hatékonyabbá tegyék a közlekedést az északnyugati régióban, különösen a nehéz áruszállítás területén.
Technikai jellemzők
A Chicago and North Western Z osztályú mozdonyokat gőzhajtású rendszerekkel szerelték fel. Ezek a mozdonyok 4-6-2 kerékképlettel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy négy vezetőkerék előtt hat hajtott kerék található, utána pedig két futókerék. A maximális sebesség és a teljesítmény adatai nem ismertek, de a kerékelrendezés jó kapaszkodóképességet és stabilitást biztosított hosszú tehervonatok húzása során.
A jármű hosszát és tömegét a hatékony teherszállítás szem előtt tartásával alakították ki. Azokat az áruszállító útvonalakra optimalizálták, ahol a nagy teljesítmény és a megbízhatóság elengedhetetlen volt. A korabeli technológia lehetőségeihez mérten a mozdonyokat a legmodernebb gőzgépek egyikének tartották.
Szolgálati történelem
A Z osztályú mozdonyok jelentős szerepet játszottak a Chicago and North Western Railway tehervonat-flottájában. Főként áruszállításra használták őket az Egyesült Államok északnyugati területein, ahol nagy teljesítményük és megbízhatóságuk különösen hasznosnak bizonyult. Az 1940-es évekig szolgáltak, amikor a dízelmozdonyok megjelenése fokozatosan kiszorította a gőzmozdonyokat.
Történetük során több modernizáción is átestek, hogy megfeleljenek az új technológiai és gazdasági elvárásoknak. Az utolsó példányok az 1950-es években kerültek kivonásra, amikor végleg nyugdíjazták őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a Chicago and North Western Z osztályú gőzmozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn az utókor számára. Ennek következtében ezek a mozdonyok nem találhatók meg múzeumokban sem, és nem vesznek részt nosztalgiavonatokban.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a Z osztályú mozdonyok nem maradtak fent, a korabeli vasútmodellezők körében ismert volt. Ennek a gőzmozdony-sorozatnak a megépítése és hatékony üzemeltetése sok vasúti rajongó érdeklődését keltette fel. A korszak vasútmodellezői különféle méretarányú modellekkel ábrázolták a Z osztályt, emléket állítva a vasúti történelem ezen szakaszának.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Chicago and North Western Z class Wikipedia oldal
Képek
Források: Wikipédia, Google