Történeti háttér és gyártás
A KkStB 429-es sorozatú gőzmozdonyokat az Osztrák Államvasutak (KkStB) számára fejlesztették ki. A mozdonyokat a központi vonalakon történő utasszállítás céljából építették, hogy megfeleljenek a növekvő szállítási igényeknek. A gyártást 1909-ben kezdték meg, hogy kiváltsák a korábbi modelleket, és javítsák a vasúti közlekedés hatékonyságát. Ezeket a mozdonyokat a híres osztrák gyártó, a Lokomotivfabrik der StEG (Stájer Gépgyár) készítette.
Technikai jellemzők
- A KkStB 429-es mozdonyok gőzhajtásúak, ami a 20. század elején még széles körben használt meghajtás volt a vasúti közlekedésben.
- Tengelyelrendezésük 2-6-2, ami egy stabil és hatékony kialakítás a közepes távolságú személyszállításra.
- A meghajtás teljesítménye kiemelkedő volt korához képest, és hozzájárult a gyors és megbízható közlekedéshez.
A mozdonynak volt helye a vezető számára, de utasok szállítására nem alkalmas.
Szolgálati történelem
A KkStB 429-es sorozatú mozdonyokat elsősorban az Osztrák-Magyar Monarchia területén használták, majd később a Monarchia felbomlása után az utódállamok vasúttársaságainál is szolgálatban maradtak. Sok darab még évtizedekig működésben maradt, mivel megbízhatóságuk és hatékonyságuk miatt népszerűek voltak.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A KkStB 429-es sorozatú mozdonyok közül néhány példány megőrzésre került, és ma már múzeumokban tekinthetők meg. Ezek a mozdonyok a vasúttörténet fontos részét képezik, és sok helyen nosztalgiavonatokban is részt vesznek.
Érdekességek és kulturális hatás
- A KkStB 429-es sorozatnak nem volt széles körű köznyelvi beceneve, de gyakran emlegették a „Monarchia mozdonyaiként” a történelmi kontextus miatt.
- Egyes vasútmodellezők körében népszerűek a KkStB 429-es sorozatú mozdonyok méretarányos modelljei, amelyek különböző méretarányokban elérhetőek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/KkStB_429
Képek
Források: Wikipédia, Google