MGWR Classes C and Cs gőzmozdony

Az 1900-as évek elején az MGWR Classes C and Cs gőzmozdonyok a hatékony közlekedés jelképeivé váltak, különleges kialakításukkal és kiváló teljesítményükkel hozzájárulva az ír vasutak fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A Midland Great Western Railway (MGWR) Classes C és Cs gőzmozdonyok az ír vasúttársaság egykor meghatározó járművei voltak. A mozdonyokat 1909-ben gyártották, egy olyan korszakban, amikor a vasúti közlekedés jelentős fejlődésen ment keresztül Írországban. Az MGWR a különböző vasúti igények kielégítésére rendelte meg ezeket a mozdonyokat, hogy hatékonyabban szolgálhassa ki a személy- és teherforgalmat.

A mozdonyok tervezését az MGWR saját műszaki osztálya végezte, figyelembe véve a vasúthálózat speciális követelményeit. A gyártást a Broadstone-i műhelyekben végezték, amelyek abban az időben az MGWR fő karbantartó bázisának számítottak. Az MGWR Classes C és Cs mozdonyokból összesen 12 darab készült, melyek az ír vasúthálózat különböző szakaszain teljesítettek szolgálatot.

Technikai jellemzők

A MGWR Classes C és Cs mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, ami a 20. század elején a legelterjedtebb hajtási forma volt. Ezek a mozdonyok kiválóan alkalmasak voltak a közepes távolságok leküzdésére, és mind személy-, mind teherforgalmi feladatokat elláttak.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 4-4-0
  • Maximális sebesség: Kb. 80 km/h
  • Méretek: Hossz – 17 méter, Magasság – 4 méter
  • Férőhely: A gőzmozdonyok nem szállítottak utasokat; azok külön kocsikban foglaltak helyet.
  • Futómű: Két hajtott és két irányított tengely
  • Fékrendszer: Korabeli légfékek
  • Vezérlés: Kézi kezelés

Szolgálati történelem

Az MGWR Classes C és Cs mozdonyok Írország különböző régióiban, elsősorban a Midlands területén üzemeltek. Részt vettek mind személyszállító, mind teherszállító forgalomban, hozzájárulva a régió gazdasági növekedéséhez. A mozdonyokat a II. világháború után fokozatosan kivonták a forgalomból, mivel a dízelmozdonyok megjelenésével a gőzmozdonyok elavulttá váltak. Az utolsó darabot 1950 körül selejtezték le.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a MGWR Classes C és Cs mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn a mai napig. Ezek a mozdonyok nem kerülték el a selejtezést, így sem múzeumi, sem nosztalgia vonatként nem találkozhatunk velük.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a MGWR Classes C és Cs gőzmozdonyok nem kerültek be az irodalomba vagy filmekbe, szerepük az ír vasúttörténelemben jelentős. Modellvasúti körökben nem annyira elterjedtek, de néhány vasútmodell-rajongó körében nosztalgikus emlékként őrzik őket.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés: 4-4-0
Maximális sebesség: 80 km/h
Méretek: Hossz – 17 m, Magasság – 4 m
Gyártási év: 1909

Hivatkozások

További információ itt