Történeti háttér és gyártás
A Midland Great Western Railway (MGWR) Classes C és Cs gőzmozdonyok az ír vasúttársaság egykor meghatározó járművei voltak. A mozdonyokat 1909-ben gyártották, egy olyan korszakban, amikor a vasúti közlekedés jelentős fejlődésen ment keresztül Írországban. Az MGWR a különböző vasúti igények kielégítésére rendelte meg ezeket a mozdonyokat, hogy hatékonyabban szolgálhassa ki a személy- és teherforgalmat.
A mozdonyok tervezését az MGWR saját műszaki osztálya végezte, figyelembe véve a vasúthálózat speciális követelményeit. A gyártást a Broadstone-i műhelyekben végezték, amelyek abban az időben az MGWR fő karbantartó bázisának számítottak. Az MGWR Classes C és Cs mozdonyokból összesen 12 darab készült, melyek az ír vasúthálózat különböző szakaszain teljesítettek szolgálatot.
Technikai jellemzők
A MGWR Classes C és Cs mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, ami a 20. század elején a legelterjedtebb hajtási forma volt. Ezek a mozdonyok kiválóan alkalmasak voltak a közepes távolságok leküzdésére, és mind személy-, mind teherforgalmi feladatokat elláttak.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Tengelyelrendezés: 4-4-0
- Maximális sebesség: Kb. 80 km/h
- Méretek: Hossz – 17 méter, Magasság – 4 méter
- Férőhely: A gőzmozdonyok nem szállítottak utasokat; azok külön kocsikban foglaltak helyet.
- Futómű: Két hajtott és két irányított tengely
- Fékrendszer: Korabeli légfékek
- Vezérlés: Kézi kezelés
Szolgálati történelem
Az MGWR Classes C és Cs mozdonyok Írország különböző régióiban, elsősorban a Midlands területén üzemeltek. Részt vettek mind személyszállító, mind teherszállító forgalomban, hozzájárulva a régió gazdasági növekedéséhez. A mozdonyokat a II. világháború után fokozatosan kivonták a forgalomból, mivel a dízelmozdonyok megjelenésével a gőzmozdonyok elavulttá váltak. Az utolsó darabot 1950 körül selejtezték le.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a MGWR Classes C és Cs mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn a mai napig. Ezek a mozdonyok nem kerülték el a selejtezést, így sem múzeumi, sem nosztalgia vonatként nem találkozhatunk velük.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a MGWR Classes C és Cs gőzmozdonyok nem kerültek be az irodalomba vagy filmekbe, szerepük az ír vasúttörténelemben jelentős. Modellvasúti körökben nem annyira elterjedtek, de néhány vasútmodell-rajongó körében nosztalgikus emlékként őrzik őket.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés: | 4-4-0 |
Maximális sebesség: | 80 km/h |
Méretek: | Hossz – 17 m, Magasság – 4 m |
Gyártási év: | 1909 |