Történeti háttér és gyártás
A NER Class X gőzmozdonyt a North Eastern Railway (NER) rendelte meg, mely a 20. század elején szükségét érezte egy új típus kifejlesztésének a növekvő szállítási igények kielégítésére. A mozdonyt Alfred Wilson Worsdell tervezte, és 1909-ben kezdték el gyártani.
A gyártás a NER által üzemeltetett darlingtoni műhelyekben folyt, ahol összesen 20 darabot készítettek ebből a típusból. A mozdonyokat úgy tervezték, hogy hatékonyan kezeljék a nehéz személyszállító vonatokat az északkeleti régióban, ahol a NER működött.
Technikai jellemzők
A NER Class X egy 4-4-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony, ami azt jelenti, hogy négy hajtott kerék és négy futókerék található alatta. Ez a felépítés biztosította a stabilitást és a sebességet a hosszabb szakaszokon is. A mozdony gőzhajtással működött, és jelentős teljesítményre volt képes, amit az elegáns és hatékony tervezésének köszönhetett.
- Teljesítmény: jelentős az adott időszakban
- Maximális sebesség: körülbelül 80 km/h
- Méretek: hosszúsága és tömege az adott korszak sztenderdjeinek megfelelő volt
Szolgálati történelem
A NER Class X mozdonyokat főként a North Eastern Railway által üzemeltetett vonalakon állították szolgálatba, ahol személyszállító vonatokat húztak. A mozdonyok a tervezett feladataikat kiválóan ellátták, és az évek során bizonyították megbízhatóságukat és hatékonyságukat.
A mozdonyokat a brit vasúti hálózatban egészen a későbbi gőzmozdonyok megjelenéséig használták, amikor is fokozatosan kivonták őket a forgalomból az 1950-es években.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a NER Class X gőzmozdonyokból nem maradt fenn megőrzött példány, így nem találhatóak meg múzeumokban sem. A típus történelmi jelentősége miatt azonban sok vasúti rajongó és történész foglalkozik vele.
Érdekességek és kulturális hatás
A NER Class X gőzmozdonyokat a korszakukban a vasúti fejlesztés egyik fontos lépésének tekintették. Az ilyen típusú mozdonyok hozzájárultak a gazdasági növekedéshez azáltal, hogy hatékonyabbá tették a szállítást és a személyszállítást az ipari központok között.
Bár a NER Class X mozdonyok nem széles körben ismertek napjainkban, mégis részei a brit vasúti történelemnek, és megjelennek különböző történeti könyvekben és modellezési gyűjteményekben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google