Történeti háttér és gyártás
A SNCB Type 36 elektromos mozdony egy úttörő jármű volt a belga vasúti közlekedés történetében. A mozdonyt 1909-ben gyártották, a belga államvasút (SNCB) megrendelésére. Az elektromos mozdonyok fejlesztése a 20. század elején kezdett elterjedni, amikor az elektromos meghajtású vonatok nagyobb hatékonyságot és környezetbarátabb megoldásokat kínáltak, mint a hagyományos gőzmozdonyok.
A SNCB Type 36 mozdonyokat a belga vasúti hálózat villamosításának részeként fejlesztették ki, céljuk az volt, hogy a vasúti közlekedés gyorsabb és megbízhatóbb legyen. Az első világháború előtt jelentkező igények és a technológiai újítások gyorsították fel a fejlesztéseket.
Technikai jellemzők
A SNCB Type 36 elektromos mozdonyok az elektromos meghajtású járművek első generációjához tartoztak. A típus pontos technikai jellemzői kevésbé ismertek a széles közönség körében, mivel az ilyen korai modellek nem rendelkeztek a ma megszokott részletes dokumentációval.
Az elektromos hajtásrendszer alapjában véve az erőátvitel és energiahatékonyság új szintjét jelentette, viszont a kor technikai színvonalának megfelelően nem volt összehasonlítható a mai szabványokkal. E mozdonyok a kor meghatározó állomásai között közlekedtek, és a belga vasút elsődleges célpontjainak összekapcsolását szolgálták.
Szolgálati történelem
A SNCB Type 36 mozdonyokat Belgiumban használták széles körben, főként személyszállításra. A típus hozzájárult a belga vasúti hálózat modernizálásához, bár pontos üzemeltetési idejük és szolgálati történetük részletei nem teljesen dokumentáltak.
Bár a pontos kivonási időpontjuk és a szolgálatból való kivonásuk nem egyértelműen rögzített, feltételezhető, hogy az 1920-1930-as években a gyors technológiai fejlődés miatt újabb és modernebb mozdonytípusok váltották fel őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy a SNCB Type 36 mozdonyok bármely példánya megmaradt volna, és nem találhatók múzeumok gyűjteményeiben sem.
Érdekességek és kulturális hatás
A SNCB Type 36 mozdonyok a belga vasúttörténet érdekes fejezetét képviselik mint az egyik első elektromos meghajtású vasúti járművek. Bár részletes kulturális vagy társadalmi hatásaikról keveset tudni, innovációjuk a technológiai fejlődés jele volt a vasútiparban.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SNCB_Type_36
Képek
Források: Wikipédia, Google