Történeti háttér és gyártás
Az État 231-011-től 231-060-ig terjedő gőzmozdonyokat a franciaországi Chemins de fer de l’État vasúttársaság számára fejlesztették ki az 1910-es években. Ezek a mozdonyok a kor igényeinek megfelelően a nagyobb sebesség és hatékonyság érdekében készültek. A gyártásukat az État rendelte meg, hogy javítsák a személyszállító szolgáltatásaik kapacitását és sebességét a fővonalakon. Az összesen 50 példány készült el, amelyeket a Société Alsacienne de Constructions Mécaniques épített.
Technikai jellemzők
Ezek a mozdonyok a 4-6-2 „Pacific” tengelyelrendezéssel rendelkeztek, amely népszerű volt a személyszállító mozdonyoknál a nagy sebesség és stabilitás miatt. A gőz hajtásrendszerrel működtek, és a korszakban kiemelkedő teljesítménnyel bírtak. A maximális sebességük körülbelül 120 km/óra volt. A mozdony teljes hossza 21,7 méter, magassága pedig 4,3 méter volt, míg a tengelytáv 9,4 méter.
Szolgálati történelem
Az État 231-011-től 231-060-ig terjedő mozdonyokat elsősorban Franciaországban használták a főbb vonalakon, különösen a Párizs és a nyugati part között közlekedő vonatoknál. A szolgálatuk kezdetén modernnek számítottak, és jelentősen javították a vasúti közlekedés hatékonyságát. Az évek során folyamatosan modernizálták őket, hogy megfeleljenek a növekvő igényeknek, egészen a második világháború utánig, amikor is fokozatosan kivonták őket a forgalomból a dízel- és villanymozdonyok javára.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Egyetlen példányról sincs tudomásunk, hogy megmaradt volna vagy múzeumban lenne kiállítva. A mozdonyok többségét a szolgálatból való kivonás után selejtezték.
Érdekességek és kulturális hatás
Ezek a mozdonyok a francia vasúttörténet ikonikus darabjai közé tartoznak, és sok modellvasúti készletben megtalálhatók. A „Pacific” elnevezés az ilyen tengelyelrendezésű mozdonyok körében széles körben ismertté vált, és sok modellvasúti gyártó készített erre a típusra épülő modelleket. Bár közvetlen filmes vagy könyvbeli megjelenésükről nincs információ, a gőzmozdonyok iránti általános rajongás részeként még mindig nagy érdeklődés övezi őket.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
État 231-011 to 231-060 – Wikipédia
Képek
Források: Wikipédia, Google