Prussian S 10 gőzmozdony

A Prussian S 10 gőzmozdony a 20. század elején egyesítette a sebességet és a teljesítményt, kiemelkedő szereplővé válva a német vasúti közlekedés történetében.

Történeti háttér és gyártás

A Prussian S 10 gőzmozdony a 20. század elején jelent meg a németországi porosz állami vasutaknál. A mozdonyt a nagy sebességű személyvonatok kiszolgálására tervezték, különösen a Berlin és Köln közötti forgalomra. Az S 10 mozdonyokat a németországi Berliner Maschinenbau gyártotta, és a gyártás 1910-ben kezdődött. A vasúttársaság igényeit szem előtt tartva fejlesztették ki, hogy az növelje a szállítási sebességet és kapacitást egyaránt.

Az S 10 sorozat több változatban készült, és az évek során különféle módosítások történtek annak érdekében, hogy megfeleljenek a növekvő követelményeknek. Összességében a típusból több száz példány készült, amelyek a porosz állami vasutak szolgálatában álltak.

Technikai jellemzők

A Prussian S 10 egy 4-6-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony, ami azt jelenti, hogy négy vezető és hat hajtott kerékkel rendelkezik. A mozdony gőzzel működik, melyet egy nagy teljesítményű kazán biztosít. Az S 10 modellek maximális sebessége körülbelül 110 km/óra volt, ami jelentős előrelépést jelentett abban az időben.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Maximális sebesség: kb. 110 km/óra
  • Tengelyelrendezés: 4-6-0

A mozdony hosszát és egyéb méreteit speciálisan alakították ki, hogy a korabeli vasúti infrastruktúrához illeszkedjenek. Ezenkívül a jármű vezérlése a korszakra jellemző manuális rendszerekkel valósult meg.

Szolgálati történelem

A Prussian S 10 mozdonyokat elsősorban Németországban használták gyorsvonati szolgálatra, a porosz állami vasutaknál. Ezek a mozdonyok a nagyvárosok közötti közlekedést gyorsították fel, és jelentős hatással voltak a személyszállítás fejlődésére a régióban. Bár az idő múlásával újabb és modernebb mozdonyok vették át helyüket, az S 10 modellek több évtizeden át szolgáltak. Kivonásuk fokozatosan történt meg az 1930-as és 1940-es években, ahogy a dízel és elektromos meghajtás előtérbe került.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon az S 10 sorozatú mozdonyok közül nem sok példány maradt fenn. Néhány azonban restaurálásra került, és ma múzeumi körülmények között megtekinthető. Ezek közül kiemelhetők a németországi vasúti múzeumok gyűjteményei, ahol a mozdony történelmi jelentőségét bemutató kiállítások részét képezik.

Érdekességek és kulturális hatás

A Prussian S 10 mozdonyok a vasútmodellezők körében is népszerűek lettek, számos modellgyártó készített méretarányos másolatot ezekből a járművekből. Az S 10 sorozatú mozdonyok nemcsak a vasúttörténet, hanem a kulturális emlékezet részei is lettek, hiszen kiemelt szerepet játszottak abban, hogy a vasúti közlekedés népszerűvé váljon a 20. század eleji Németországban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-6-0
Maximális sebesség 110 km/óra

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_S_10

Képek

Források: Wikipédia, Google