Santa Fe class 1158 gőzmozdony

A Santa Fe class 1158 gőzmozdony a 20. század közepén játszott kulcsszerepet, amikor az amerikai vasutak aranykorát élvezték, a teljesítmény és megbízhatóság jelképeként.

Történeti háttér és gyártás

A Santa Fe Class 1158 gőzmozdonyt az American Locomotive Company (ALCO) gyártotta 1910-ben. Ezt a típust az Atchison, Topeka and Santa Fe Railway (Santa Fe) vasúttársaság rendelésére készítették, hogy nagyobb teljesítményt biztosítsanak az egyre növekvő áruszállítási igények kiszolgálásához. A Class 1158 sorozat célja az volt, hogy hatékonyabbá tegyék az árufuvarozást a távoli területeken is.

Technikai jellemzők

A Santa Fe Class 1158 gőzmozdony a hagyományos gőztehnológiát alkalmazta. A mozdony hajtáslánca összetett mechanikai rendszert használ, ahol a gőz egy kazánban fejlődik, majd a hajtórudak segítségével mozgatja a kerekeket. Ezek a mozdonyok jelentős lóerővel rendelkeztek, bár a pontos teljesítmény és sebességadatok nem állnak rendelkezésre. A tengelyelrendezés 2-10-2 volt, ami öt hajtott tengelyből és két vezető tengelyből áll. Ez a konfiguráció különösen hasznos volt a nehéz terhek kezelésében és a meredek emelkedők leküzdésében.

Szolgálati történelem

A Santa Fe Class 1158 mozdonyok elsősorban az Egyesült Államok területén, a Santa Fe vasúttársaság vonalain szolgáltak. Ezeket a mozdonyokat főleg árufuvarozásra használták. Az évek során ezek a gépek több átépítésen is átestek, hogy megfeleljenek a változó technológiai és gazdasági követelményeknek. A szolgálatból való kivonásuk pontos dátuma nem ismert, de valószínűleg a dízelmozdonyok elterjedésével párhuzamosan történt meg a 20. század közepén.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A jelenlegi információk alapján nem maradt fenn megőrzött példány a Santa Fe Class 1158 mozdonysorozatból. Emiatt nem található meg múzeumokban vagy nosztalgiaprogramokban.

Érdekességek és kulturális hatás

A Santa Fe Class 1158 mozdonyoknak nem maradtak fenn kulturális emlékei, és nem szerepelnek sem modellezésben, sem könyvekben vagy filmekben széles körben. Azonban a Santa Fe vasúttársaság jellegzetes mozdonyai nagy rajongótáborral rendelkeznek a vasútmodellezés világában.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Fe_class_1158

Képek

Források: Wikipédia, Google