Történeti háttér és gyártás
A South African Class MB 2-6-6-0 gőzmozdonyt 1910-ben gyártották, a Baldwin Locomotive Works gyárában. Ez az amerikai gyártó az egyik legismertebb volt a mozdonyépítés területén a 19. és 20. század során. A mozdonyokat a Dél-afrikai Vasúttársaság (South African Railways, SAR) rendelte meg, hogy kielégítsék a növekvő teherforgalmi igényeket.
Az MB osztály kifejlesztésének célja az volt, hogy erőteljes és megbízható mozdonyokkal növeljék a szállítási kapacitást a nehéz, dombos területeken. Csak néhány példány készült ebből a típusból, ezek kifejezetten a Dél-afrikai vasúthálózat igényeire szabottak.
Technikai jellemzők
A South African Class MB 2-6-6-0 gőzmozdony a gőzhajtású mozdonyok közé tartozott, amely kettős hajtókar-rendszerrel rendelkezett, azaz Mallet rendszerű volt. A hajtást így két, egymástól függetlenül mozgó tengelypár biztosította, ami elősegítette a mozdony jobb fordulékonyságát.
- Tengelyelrendezés: 2-6-6-0
- Hajtásrendszer: Gőz
- Futómű: Mallet típusú, több részből álló szerkezet
Szolgálati történelem
A South African Class MB mozdonyaival elsősorban Dél-Afrikában üzemeltek, ahol nehéz tehervonatok továbbítására használták őket. A gazdasági fejlődéssel párhuzamosan növekvő teherforgalmat ezek a mozdonyok segítették hatékonyan lebonyolítani. Tartósságuk és erőteljes teljesítményük miatt az MB osztályú mozdonyok megbízható szolgálatot nyújtottak a vasúti hálózat számára. A mozdonyokat az 1930-as években fokozatosan kivonták a forgalomból, mivel a technológiai fejlődés újabb, hatékonyabb típusokat eredményezett.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A rendelkezésre álló információk alapján nem maradt fenn megőrzött példány a South African Class MB 2-6-6-0 típusból, és múzeumi szerepléséről sincs adat. A korabeli technológiák és a későbbi fejlesztések miatt sok ilyen mozdonyt selejteztek vagy átalakítottak más célokra.
Érdekességek és kulturális hatás
A South African Class MB 2-6-6-0 gőzmozdony az ipari forradalom utáni korszak egyik jellegzetes példája, amely a vasúti technológia fejlődésének következő lépcsőfoka volt. Bár ma már nem láthatók aktívan, ezek a mozdonyok egykor a vasúti szállítás gerincét képezték Dél-Afrikában. Modellvasúti elterjedtségéről vagy kulturális hatásáról nincs adat.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_MB_2-6-6-0
Képek
Források: Wikipédia, Google