Történeti háttér és gyártás
A Bavarian G 5/5 gőzmozdonyt a Bajor Államvasutak számára tervezték, hogy hatékonyabbá tegyék a nehéz teherforgalmat az emelkedős vonalakon. A mozdonyt 1911-ben kezdték gyártani, a cél az volt, hogy nagy teljesítményt és megbízhatóságot biztosítsanak a korszak kihívásaira válaszul.
A gyártást a Maffei vállalat végezte, amely Münchenben működött, és jelentős tapasztalattal rendelkezett a gőzmozdonyok fejlesztésében. A G 5/5 sorozat tervezése során különös figyelmet fordítottak az új, öttengelyes hajtásrendszer kifejlesztésére, mely lehetővé tette a nagyobb vontatási teljesítményt és stabilitást.
Összesen 25 darab G 5/5 mozdony készült, mind a Bajor Államvasutak számára, azonban néhány példány később más német vasúttársaságoknál is megtalálható volt.
Technikai jellemzők
A Bavarian G 5/5 gőzmozdonynál a fő hangsúly a hajtásrendszeren volt, amely gőzmeghajtással működött. Az 1’E tengelyelrendezés lehetővé tette, hogy az öt meghajtott tengely nagyobb vonóerőt biztosítson, különösen a nehéz teher vonatok húzásában.
- Teljesítmény: Kb. 1580 LE (lóerő)
- Maximális sebesség: 65 km/h
- Hossz: Kb. 19,3 méter
- Gőzkazán nyomása: 14 bar
Az mozdony vezérlése a korszakra jellemző manuális rendszerrel történt, mely tapasztalt mozdonyvezetőt igényelt. A fékrendszer légnyomással működött, amely a vonatok biztonságos megállítását szolgálta.
Szolgálati történelem
A G 5/5 mozdonyokat elsősorban Németországban használták, különösen a Bajor Államvasutaknál. Kiemelkedő teljesítményük miatt kedveltek voltak a hegyvidéki területeken, ahol a nehéz tehervonatok húzása nagy kihívást jelentett.
A mozdonyok az első világháború alatt és után is fontos szerepet játszottak, majd később, a német vasút egységesítése során a Deutsche Reichsbahn flottájába integrálták őket. Szolgálatukat az 1940-es évek végére befejezték, amikor a gőzmozdonyok fokozatosan kiszorultak az újabb technológiák által.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon a Bavarian G 5/5 mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn napjainkban. Nincs ismert múzeumi vagy nosztalgiai szereplésük, így ezek a mozdonyok már csak képeken és dokumentációkban élnek tovább.
Érdekességek és kulturális hatás
A Bavarian G 5/5 mozdony specifikus kialakítása és teljesítménye miatt különleges helyet foglal el a vasúttörténetben. Noha nem áll rendelkezésre további részletek a kulturális hatásáról, a német vasút rajongói körében megemlékezések és modellek formájában továbbél.
Modellező cégek időnként felújítják a G 5/5 mozdonyok méretarányos verzióit, amelyeket gyűjtők és vasútmodellezők körében még mindig népszerűek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_G_5/5
Képek
Források: Wikipédia, Google