Bavarian G 5/5 gőzmozdony

A Bajor G 5/5 gőzmozdony a 20. század elején különleges technikai megoldásaival emelkedett ki, amikor a német vasutak sebesség- és teherbírási igényei folyamatosan növekedtek.

Történeti háttér és gyártás

A Bavarian G 5/5 gőzmozdonyt a Bajor Államvasutak számára tervezték, hogy hatékonyabbá tegyék a nehéz teherforgalmat az emelkedős vonalakon. A mozdonyt 1911-ben kezdték gyártani, a cél az volt, hogy nagy teljesítményt és megbízhatóságot biztosítsanak a korszak kihívásaira válaszul.

A gyártást a Maffei vállalat végezte, amely Münchenben működött, és jelentős tapasztalattal rendelkezett a gőzmozdonyok fejlesztésében. A G 5/5 sorozat tervezése során különös figyelmet fordítottak az új, öttengelyes hajtásrendszer kifejlesztésére, mely lehetővé tette a nagyobb vontatási teljesítményt és stabilitást.

Összesen 25 darab G 5/5 mozdony készült, mind a Bajor Államvasutak számára, azonban néhány példány később más német vasúttársaságoknál is megtalálható volt.

Technikai jellemzők

A Bavarian G 5/5 gőzmozdonynál a fő hangsúly a hajtásrendszeren volt, amely gőzmeghajtással működött. Az 1’E tengelyelrendezés lehetővé tette, hogy az öt meghajtott tengely nagyobb vonóerőt biztosítson, különösen a nehéz teher vonatok húzásában.

  • Teljesítmény: Kb. 1580 LE (lóerő)
  • Maximális sebesség: 65 km/h
  • Hossz: Kb. 19,3 méter
  • Gőzkazán nyomása: 14 bar

Az mozdony vezérlése a korszakra jellemző manuális rendszerrel történt, mely tapasztalt mozdonyvezetőt igényelt. A fékrendszer légnyomással működött, amely a vonatok biztonságos megállítását szolgálta.

Szolgálati történelem

A G 5/5 mozdonyokat elsősorban Németországban használták, különösen a Bajor Államvasutaknál. Kiemelkedő teljesítményük miatt kedveltek voltak a hegyvidéki területeken, ahol a nehéz tehervonatok húzása nagy kihívást jelentett.

A mozdonyok az első világháború alatt és után is fontos szerepet játszottak, majd később, a német vasút egységesítése során a Deutsche Reichsbahn flottájába integrálták őket. Szolgálatukat az 1940-es évek végére befejezték, amikor a gőzmozdonyok fokozatosan kiszorultak az újabb technológiák által.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon a Bavarian G 5/5 mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn napjainkban. Nincs ismert múzeumi vagy nosztalgiai szereplésük, így ezek a mozdonyok már csak képeken és dokumentációkban élnek tovább.

Érdekességek és kulturális hatás

A Bavarian G 5/5 mozdony specifikus kialakítása és teljesítménye miatt különleges helyet foglal el a vasúttörténetben. Noha nem áll rendelkezésre további részletek a kulturális hatásáról, a német vasút rajongói körében megemlékezések és modellek formájában továbbél.

Modellező cégek időnként felújítják a G 5/5 mozdonyok méretarányos verzióit, amelyeket gyűjtők és vasútmodellezők körében még mindig népszerűek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_G_5/5

Képek

Források: Wikipédia, Google