Bavarian GtL 4/4 gőzmozdony

A Bavarian GtL 4/4 gőzmozdony a 20. század elején jelent meg, és kiemelkedett kompakt méretével és megbízhatóságával, forradalmasítva a helyi vasúti közlekedést Bajorországban.

Történeti háttér és gyártás

A Bavarian GtL 4/4 egy híres gőzmozdony, amelyet a Bajor Államvasutak (Bayerische Staatsbahnen) rendelt meg a 20. század elején. Az első példány 1911-ben gördült ki a járműgyárból, amelyet az akkori ipari standardoknak megfelelően fejlesztettek ki. A mozdony célja a helyi és regionális közlekedés hatékonyabbá tétele volt, különös tekintettel a nehéz terhek mozgatására.

A mozdonyt a Maffei, egy neves német mozdonygyártó készítette, és az eredeti megrendelés mintegy 117 példányra szólt. Ezek közül számos darabot az 1920-as évekig folyamatosan gyártottak, hogy kielégítsék a növekvő vasúti igényeket, mind a személy-, mind a teherszállítás terén.

Technikai jellemzők

A Bavarian GtL 4/4 gőzmozdony egy négy tengelyes (0-8-0) gőzmeghajtású mozdony, amely rendkívüli teljesítményt nyújtott a maga korában. A mozdony maximális sebessége körülbelül 45 km/h volt, ami megfelelő a korabeli vasúti standardokhoz képest.

A mozdony tengelyelrendezése és kompakt mérete lehetővé tette a szűk ívek és meredek emelkedők leküzdését, amelyek a hegyvidéki területeken gyakoriak voltak. A gőzmozdony mechanikai vezérléssel és kézifékkel volt felszerelve, ami a kor igényeinek megfelelő egyszerű, de hatékony üzemeltetést tett lehetővé.

Szolgálati történelem

A Bavarian GtL 4/4 gőzmozdonyt elsősorban Németország déli részén használták, különösen Bajorország területén. Kiváló teljesítménye miatt széles körben alkalmazták különféle vasúti feladatokban, beleértve a teherszállítást és a személyszállítást is. A mozdonyok megbízhatóságuk és sokoldalúságuk miatt széles körben elterjedtek, és több évtizeden át szolgáltak, mielőtt az 1960-as években fokozatosan kivonták volna őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár sok Bavarian GtL 4/4 mozdonyt selejteztek, néhány megőrzött példány megtalálható különböző német vasúti múzeumokban. Ezeket a járműveket gondosan restaurálták, hogy bemutassák a korabeli gőzmozdony-technológia fejlettségét, és néhányukat nosztalgiavonatokhoz használták fel, ahol látogatók számára is elérhetőek.

Érdekességek és kulturális hatás

A Bavarian GtL 4/4 mozdonyt modellezők is kedvelték, és számos gyártó készített méretarányos modellváltozatokat. Az elmúlt években a vasútbarátok körében is népszerűvé vált, és a vasúti történelmi megőrzés részeként kulturális örökséggé vált.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 0-8-0
Maximális sebesség 45 km/h
Gyártás éve 1911

Hivatkozások

További információ a Bavarian GtL 4/4 gőzmozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google