Történeti háttér és gyártás
Az FS Class 740 gőzmozdony az Olasz Államvasutak (Ferrovie dello Stato, FS) egyik ikonikus modellje, amelyet 1911-ben kezdtek el gyártani. Az 1900-as évek elején az olasz vasúti hálózat gyorsan bővült, és szükség volt egy erőteljes és megbízható gőzmozdonysorozatra, amely képes volt nehéz tehervonatok vontatására. Az FS Class 740 pontosan erre a célra lett tervezve, hogy az ország vasúti szállítási igényeinek megfeleljen.
A mozdonyt különböző olasz gyártók, köztük a Breda és az Ansaldo állították elő. Az első példány 1911-ben készült el, és az 1920-as évek végéig több mint 470 darabot gyártottak belőle. Ezek a mozdonyok az FS különféle vonalain szolgáltak, főleg teherszállításra, de alkalmasak voltak személyszállító vonatok vontatására is.
Technikai jellemzők
Az FS Class 740 gőzmozdonyt gőzhajtású rendszerrel tervezték, amely megbízható és erőteljes volt a kor technológiai színvonalához képest. A mozdony 2-8-0 tengelyelrendezésű, ami azt jelenti, hogy két vezérlőkerék és nyolc hajtókerék található rajta, de vezetőkerék nem. Ez a konfiguráció különösen alkalmassá tette a nehéz tehervonatok húzására.
- Maximális sebesség: körülbelül 65 km/h
- Fűtőfelület: 177,6 m²
- Teljesítmény: kb. 980 LE (730 kW)
- Hossz: 11,6 méter
- Tömeg: kb. 69 tonna üzemkész állapotban
Szolgálati történelem
Az FS Class 740 gőzmozdonyokat elsősorban Olaszországban használták, és jelentős szerepet játszottak mind a személy-, mind a teherszállításban. Az 1950-es évekig számos vonalon aktívan üzemeltek, majd fokozatosan átadták helyüket a korszerűbb dízel- és elektromos mozdonyoknak. A sorozatot az 1970-es évek végéig használták, amikor véglegesen kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több FS Class 740 mozdony megmaradt fennmaradásra és helyreállításra. Néhány példányt múzeumokban tekinthetünk meg Olaszországban, ahol a vasúti történelem bemutatásának fontos részeivé váltak. Néhány esetben nosztalgiavonatok részeként is találkozhatunk velük, különösen vasúti rendezvényeken.
Érdekességek és kulturális hatás
Az FS Class 740 gőzmozdonyok az olasz vasúti történelem egyik legelismertebb szereplőjeként maradtak fenn az emlékezetben. Számos modellvasút-gyártó kínálja a mozdony méretarányos makettjét, ami népszerű a vasútrajongók körében. A mozdony beceneve „Signorina” volt, ami „Kisasszonyt” jelent, utalva a mozdony elegáns megjelenésére és hatékonyságára.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/FS_Class_740
Képek
Források: Wikipédia, Google