Történeti háttér és gyártás
A Sentetsu Pureko-class gőzmozdonyok története az 1910-es évek elejére nyúlik vissza, amikor is szükség mutatkozott a koreai vasúti hálózat fejlesztésére. A mozdonyokat a Japán Birodalmi Vasút (Sentetsu) számára fejlesztették ki, 1911-ben. A Pureko osztályt a Nippon Sharyo vállalat gyártotta, amely a korszak egyik kiemelkedő japán mozdonygyártó cége volt.
Ez a mozdonytípus a koreai vasúti hálózat fejlesztésének részeként készült, hogy hatékonyabbá tegye a személy- és teherszállítást. A gyártási időszak 1911-ben kezdődött, és folyamatosan gyártották a megrendeléseknek megfelelően.
Technikai jellemzők
A Sentetsu Pureko-class gőzmozdonyok a gőzhajtású mozdonyok közé tartoznak. Eredetileg a vonatok vontatására és a vasúti közlekedés hatékonyabbá tételére tervezték őket a koreai vasútvonalakon. A hajtásrendszer alapját a gőz biztosította, amelyet szén elégetésével hoztak létre.
A mozdony tengelyelrendezése a 2-6-2 konfigurációt követte, amely lehetővé tette a stabil és egyenletes haladást. A maximális sebességet a korabeli követelményeknek megfelelően alakították ki, hogy a szállítási igényeknek megfeleljenek.
Szolgálati történelem
A Sentetsu Pureko-class gőzmozdonyokat elsősorban Koreában használták, ahol fontos szerepet játszottak a személy- és teherszállításban. Ezek a mozdonyok a japán megszállás alatt a koreai vasúti hálózat egyik fő mozdonysorozataként üzemeltek. Kiemelkedő teljesítményüknek és megbízhatóságuknak köszönhetően a korszak egyik meghatározó mozdonytípusává váltak a régióban.
A 20. század közepére, a modernizáció és a technológiai fejlődés következtében fokozatosan kikerültek a forgalomból, helyüket pedig újabb és fejlettebb technológiájú mozdonyok vették át.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nem ismert, hogy a Sentetsu Pureko-class gőzmozdonyok közül maradt-e fenn bármelyik működőképes állapotban. Azok a mozdonyok, amelyek az idő próbáját kiállták, valószínűleg megsemmisültek vagy selejtezésre kerültek. Azonban előfordulhat, hogy egyes részei vagy modelljei megtekinthetőek gyűjteményekben vagy vasúti múzeumokban.
Érdekességek és kulturális hatás
A Sentetsu Pureko-class gőzmozdonyok nemcsak technikai teljesítményük, hanem kulturális hatásuk miatt is említésre méltóak. A mozdonyok részei voltak a koreai történelmi és ipari fejlődésnek is. Modellvasúti változataik is népszerűvé váltak, melyeket vasútmodellezők és gyűjtők előszeretettel készítettek el.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Sentetsu Pureko-class locomotives – Wikipedia
Képek
Források: Wikipédia, Google