South West African 0-10-0 gőzmozdony

A South West African 0-10-0 gőzmozdony különleges kialakításával és lenyűgöző teljesítményével vált a vasúttörténet meghatározó szereplőjévé az afrikai kontinensen.

Történeti háttér és gyártás

A South West African 0-10-0 gőzmozdonyt 1911-ben gyártották kifejezetten a dél-afrikai vasúti hálózat igényeinek kielégítésére. A mozdonyt a Berliner Maschinenbau, egy német vállalat készítette, amelyet megbíztak azzal, hogy olyan gépet alkossanak, amely képes a nehéz terheket is hatékonyan szállítani a vasúti rendszer kiterjedt területein. Az Afrikai Délnyugat területeinek sajátos kihívásai, beleértve a változatos domborzati viszonyokat, speciális kialakítást igényeltek, hogy a mozdonyok megbirkózzanak a terhekkel.

Technikai jellemzők

A South West African 0-10-0 gőzmozdonyt kifejezetten gőzhajtásúra tervezték, amely a kor technikai sajátosságainak felelt meg. A típus legjelentősebb jellemzője a 0-10-0 tengelyelrendezés, amely öt hajtott tengelyből áll, és kiváló tapadást biztosít a nehéz terhek szállítása során. A mozdony teljesítménye jelentős, ami lehetővé tette, hogy hatékonyan működjön a dél-afrikai vasútvonalakon.

A tengelyelrendezés miatt a mozdony viszonylag nagy súlyú volt, ami tovább növelte a tapadást és lehetővé tette a nagyobb terhek húzását. A maximális sebességéről és a hatótávolságáról nincs konkrét adat, de a tervezése alapján feltételezhető, hogy a mozdonyt hosszabb távolságú árufuvarozásra is alkalmazták.

Szolgálati történelem

A mozdonyokat a Dél-Afrikai Vasúti Társaság alkalmazta, ahol nagy sikerrel használták őket az áruszállításban. Az afrikai kontinens különböző területein található nehéz terepviszonyok, mint például a sivatagi környezet és a hegyvidéki szakaszok, különösen megfelelő alkalmazási területet biztosítottak e gépek számára. Ezek a mozdonyok az 1910-es évek kezdete óta a dél-afrikai vasúti flottában szolgáltak, amíg a gőzmozdonyokat felváltotta a modernebb technológiák.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy bármelyik South West African 0-10-0 gőzmozdony megőrzésre került volna múzeumban vagy nosztalgia vonatokban. Az ilyen típusú gépek sok esetben az évek során selejtezésre és újrahasznosításra kerültek, mivel a vasúti technológia modernizálódott.

Érdekességek és kulturális hatás

A South West African 0-10-0 gőzmozdony nem vált széles körben ismertté a vasúti kultúrában, és nem jelent meg filmekben vagy könyvekben. Bár a dél-afrikai vasúti közlekedés történetének része, nem vált olyan ikonikus darabbá, mint más típusú járművek. Modellvasúti gyártók sem kínálnak méretarányos reprodukciókat ebből a típusból, ami részben a kevésbé ismert, regionális jellegének lehet köszönhető.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/South_West_African_0-10-0

Képek

Források: Wikipédia, Google