South West African 2-8-0 gőzmozdony

A South West African 2-8-0 gőzmozdony a 20. század elején forradalmasította a dél-afrikai vasúti közlekedést, híres megbízhatóságával és teljesítményével.

Történeti háttér és gyártás

A South West African 2-8-0 gőzmozdonyt a Dél-Afrikai Vasút (South African Railways) számára fejlesztették ki. A sorozat legelső példányait 1911-ben gyártották. Ezeket a mozdonyokat a dél-afrikai vasútvonalak nehéz terhelhetősége miatt tervezték, hogy megbirkózzanak a nagy távolságokkal és a szállítandó áruk mennyiségével. Az ilyen típusú mozdonyok a Consolidation típusba tartoznak, a neve a 2-8-0 tengelyelrendezésre utal, amelyet széles körben használtak tehermozdonynak.

A mozdonyokat a dél-afrikai vasútvonalakon alkalmazták, amelyek gyakran kihívást jelentettek a korabeli technológiának. A megfelelő teljesítmény és megbízhatóság érdekében a gyártást a korszak elismert mozdonygyártói, például a North British Locomotive Company végezte. A Dél-Afrikai Vasút rendelése alapján több ilyen mozdony is készült.

Technikai jellemzők

A South West African 2-8-0 mozdonyok gőzmeghajtásúak, ami ebben az időszakban szokásos volt. A 2-8-0 elrendezés szerint a mozdony négy hajtott tengellyel rendelkezett, amely megfelelő vontatási képességet biztosított. A gőzmozdonyok nagy teljesítményt nyújtottak, ami elengedhetetlen volt a nehéz tehervonatok húzásához a délnyugati-afrikai vasútvonalakon. Az ilyen típusú mozdonyok hosszú élettartammal és megbízhatósággal büszkélkedhettek.

  • Meghajtás: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 2-8-0
  • Teljesítmény: Jelentős, a teherhúzáshoz optimalizálva

Szolgálati történelem

A South West African 2-8-0 mozdonyokat főként teherhúzásra használták Dél-Afrika és Délnyugat-Afrika területén. A mozdonyok kiválóan teljesítettek a hosszú távolságokat átívelő, gyakran zord körülmények között húzandó vonatok élén. A mozdonyok rendkívüli terhelhetősége miatt a dél-afrikai vasúttársaságok körében közkedvelt típussá váltak.

A mozdonyok kivonása a forgalomból az 1950-es és 1960-as években kezdődött, amikor a dízel és elektromos vontatású járművek váltak uralkodóvá.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A South West African 2-8-0 gőzmozdonyok közül néhány példány megmaradt múzeumi darabként. Ezek a mozdonyok fontos részei a dél-afrikai vasúti örökségnek, és múzeumokban vagy nosztalgiavonatok részeként megtekinthetők.

Érdekességek és kulturális hatás

A South West African 2-8-0 gőzmozdonyok számos vasútmodellező figyelmét felkeltették, és több makettgyártó is készített róluk méretarányos modelleket. A mozdonyok történelmi jelentősége miatt a vasútrajongók körében még ma is nagy népszerűségnek örvendenek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

South West African 2-8-0 Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google