Southern Pacific class AM-2 gőzmozdony

A Southern Pacific class AM-2 gőzmozdony a 20. század elején lenyűgözte a közönséget robusztus teljesítményével és ikonikus kialakításával, hozzájárulva a vasút történetének egyik legizgalmasabb fejezetéhez.

Történeti háttér és gyártás

A Southern Pacific class AM-2 gőzmozdonyt az American Locomotive Company (ALCO) gyártotta 1911-ben. Az AM-2 mozdonyokat a Southern Pacific Railroad számára fejlesztették ki, hogy kielégítsék az egyre növekvő szállítási igényeket a Nyugati-parton. A gőzmozdonyok fejlesztése az ipari forradalom és az amerikai vasúthálózat gyors bővülésének eredményeként vált szükségessé. Az AM-2 osztályt a teher- és személyszállítási kapacitás növelése érdekében tervezték, és az egyik legjelentősebb megrendelője a Southern Pacific Railroad volt.

Technikai jellemzők

Az Southern Pacific class AM-2 gőzmozdony egy hatalmas, bonyolult gőzüzemű vasúti járműként híresült el. A tengelyelrendezése 4-6-6-2 volt, ami azt jelenti, hogy a mozdony hat vezető- és hat hajtott tengellyel rendelkezett, ami a stabilitás és a vontatási erő növelését is szolgálta. A gőzmozdonyok teljesítménye jelentős volt, így könnyedén kezelhették a nehéz tehervonatokat, különösen a hegyvidéki szakaszokon. A gőzmozdony maximális sebessége körülbelül 100 km/h volt, ami a kor technológiai színvonalának megfelelt.

  • Hossz: megközelítőleg 32 méter
  • Magasság: körülbelül 4,6 méter
  • Tengelytáv: részletezett adatok nélkül

Szolgálati történelem

Az Southern Pacific class AM-2 mozdonyok elsősorban az Amerikai Egyesült Államok nyugati részén, a Southern Pacific Railroad hálózatán belül szolgáltak. Hatékonyan alkalmazták őket a nehéz tehervonatok vontatására, különösen a hegyvidéki és más kihívást jelentő szakaszokon. Az ilyen típusú mozdonyok képesek voltak nagy terheléseket is kezelni, ami a korszakban igen nagy előnyt jelentett a vasúttársaságok számára.

A gőzmozdonyok használatát az 1940-es években kezdték fokozatosan kivonni, ahogy a dízelmeghajtású technológia egyre inkább elterjedt és költséghatékonyabbá vált.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az AM-2 osztályú mozdonyok közül sajnos egyetlen példány sem maradt fenn működőképes állapotban, és úgy tűnik, nincs belőlük múzeumi darab sem az Egyesült Államokban. Ezen mozdonyok történeti jelentősége ellenére a megsemmisítésük és selejtezésük az 1960-as években lezárta az aktív életútjukat.

Érdekességek és kulturális hatás

Az AM-2 mozdonyok, bár nem maradtak fenn, a vasúti rajongók és modellezők körében továbbra is nagy érdeklődést keltenek. Az ilyen típusú mozdonyok gyakran szerepelnek modellvasúti kiállításokon, ahol kicsinyített másaik révén idézik fel a gőzmozdonyok fénykorát. A Southern Pacific Railroad és az AM-2 mozdonyok is részei voltak az amerikai vasúttörténelem fontos fejezetének, és gyakran szerepelnek vasúti történetekben és dokumentációkban is.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Southern Pacific class AM-2 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google