Történeti háttér és gyártás
A Bulgarian State Railways 142–150 gőzmozdonyai a bolgár államvasutak számára készültek az 1868-as évben. Ezek a mozdonyok jelentős szerepet játszottak a korabeli közlekedés fejlesztésében Bulgáriában, amely ebben az időszakban az infrastruktúra modernizálására törekedett. A gőzmozdonyokat a Krupp AG, egy németországi vállalat gyártotta, amely a kor egyik legnagyobb és legismertebb nehézipari cége volt. A mozdonyok Bulgária számára történő szállítása része volt egy átfogó fejlesztési stratégiának, amelynek célja a hatékonyabb közlekedés megteremtése és a gazdasági növekedés elősegítése volt.
Technikai jellemzők
A 142–150 sorozatú gőzmozdonyok gőzhajtással működtek, ami a 19. század második felében még mindig a vasúti közlekedés egyik legelterjedtebb formája volt. A mozdonyok háromtengelyes hajtásrendszerrel rendelkeztek, amely elegendő erőt biztosított a nehéz vonatok vontatásához. Bár pontos teljesítményadataik nem ismertek, a korabeli gőzmozdonyok tipikusan több száz lóerős teljesítményre voltak képesek.
A mozdonyok maximális sebessége és hatótávolsága nem áll rendelkezésre, ám a kor gőzmozdonyaival általában 60-80 km/h közötti sebességet lehetett elérni. A mozdonyok a kor elvárásainak megfelelően képesek voltak különböző típusú személy- és teherforgalom lebonyolítására.
Szolgálati történelem
A 142–150 sorozatú mozdonyokat elsősorban Bulgáriában használták, ahol jelentős szerepet játszottak a vasúti közlekedés fejlesztésében. A pontos kivonási és selejtezési időpontok nem ismertek, de valószínű, hogy a technológiai fejlődés következtében fokozatosan lecserélték őket modernebb dízel- vagy elektromos mozdonyokra a 20. század közepe felé.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Információk a megőrzött példányokról vagy múzeumi szereplésről nem állnak rendelkezésre, ami valószínűsíti, hogy ezek a mozdonyok nem maradtak fenn az utókor számára. Ennek ellenére, számos hasonló korabeli gőzmozdony megtalálható múzeumokban vagy nosztalgikus vasúti programok keretében más országokban.
Érdekességek és kulturális hatás
A 142–150 sorozatú gőzmozdonyok a 19. század végén és a 20. század elején elterjedt gőzüzemű vasúti közlekedés fontos részét képezték Bulgáriában. Bár nincsenek információink arról, hogy kulturális vagy médiamegjelenésekben szerepeltek volna, a hasonló típusú mozdonyok modellvasúti változatokként népszerűek lehetnek a gyűjtők körében, tükrözve a vasúti közlekedés iránti nosztalgiát.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Bulgarian_State_Railways_locomotives_142–150
Képek
Források: Wikipédia, Google