Történeti háttér és gyártás
A New South Wales D53 osztályú gőzmozdonyokat az 1910-es évek elején fejlesztették ki, hogy kielégítsék az Új-Dél-Wales állam vasúti szállítási igényeit. A mozdonyokat az Új-Dél-Wales Államvasút (NSWGR) részére gyártották, mivel a korábbi gőzmozdonyok már nem voltak megfelelőek a növekvő teherforgalom kezelésére. A mozdonyok gyártását a clyde-i Eveleigh vasúti műhelyekben végezték 1912-től kezdődően, és összesen 190 darabot építettek belőlük.
Technikai jellemzők
A D53 osztályú mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, és 2-8-0 tengelyelrendezéssel készültek. Ez a konfiguráció ideális volt a nehéz tehervonatok húzására. A mozdony maximális sebessége körülbelül 100 km/h volt, ami megfelelő sebességet biztosított a teherszállítás során. A mozdonyok főbb műszaki jellemzői közé tartozott a hatékony gőzfejlesztő rendszer és a robusztus fékrendszer, amely lehetővé tette a biztonságos üzemelést.
Szolgálati történelem
A D53 osztályú mozdonyok az Új-Dél-Wales állam vasútjainak gerincét képezték egészen az 1960-as évekig. Elsősorban tehervonatok vontatására használták őket, de időnként személyszállításra is bevetették. A mozdonyok megbízhatóságukról és nagy teljesítményükről voltak híresek. Az évek során több átépítést és karbantartást végeztek rajtuk, hogy megfeleljenek a korszerű vasúti követelményeknek. Az 1960-as évektől kezdődően fokozatosan kivonták őket a forgalomból a dízelmozdonyok térnyerése miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több példány is megmaradt a D53 osztályú mozdonyok közül, melyeket múzeumok állítottak ki Ausztráliában. Ezek a mozdonyok restaurált állapotban tekinthetők meg, és időnként nosztalgiavonatok élére is állítják őket, lehetővé téve a vasúttörténet rajongói számára, hogy élvezzék a gőzmozdonyok különleges hangulatát.
Érdekességek és kulturális hatás
A D53 osztályú mozdonyok nagy népszerűségnek örvendenek a modellvasút kedvelői körében is, több modellgyártó készítette el a mozdonyok méretarányos változatait. Egyes példányokat különleges beceneveken is emlegettek, amelyek a mozdonyok jellegzetes hangját vagy külsejét idézték fel.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1912 |
Tengelyelrendezés | 2-8-0 |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Példányszám | 190 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/New_South_Wales_D53_class_locomotive
Képek
Források: Wikipédia, Google