NSB El 6 elektromos mozdony

Az NSB El 6 elektromos mozdony az 1920-as évek norvég vasúttörténetének fontos szereplője volt, amely környezetbarát innovációival járult hozzá a fenntartható közlekedés fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

Az NSB El 6 elektromos mozdony a norvég államvasutak, az NSB (Norges Statsbaner) számára készült. A mozdonyt 1912-ben gyártották, éppen abban az időszakban, amikor az elektromos mozdonyok kezdtek teret hódítani a vasútvonalakon. A gyártó vállalat a német Siemens-Schuckert volt, amely akkoriban az elektromos berendezések egyik vezető gyártója volt. Az El 6 mozdonyt kifejezetten a norvég hegyi vasútvonalakon való használatra tervezték, ahol nagyobb teljesítményre és megbízhatóságra volt szükség. Az NSB megrendelése alapján három darab készült ebből a típusból.

Technikai jellemzők

Az NSB El 6 mozdony teljes mértékben elektromos meghajtású volt. A hajtásrendszere egyenáramot használt, amelyet felsővezetékből nyert. Ez a rendszer lehetővé tette, hogy a mozdony nagyobb teljesítményt nyújtson a nehéz terepen. Az El 6 tengelyelrendezése Co’Co’ volt, ami azt jelenti, hogy két háromtengelyes forgóvázra épült, mindegyiken hajtott tengelyekkel. A maximális sebessége 60 km/h volt, ami abban az időben megfelelőnek számított. A mozdony hossza és súlya jelentős volt, hogy megfeleljen a hegyi viszonyoknak, de pontos méretek nem állnak rendelkezésre.

Szolgálati történelem

Az NSB El 6 mozdonyokat elsősorban Norvégiában használták, különösen a hegyi és nehéz terhelésű vonalakon. A mozdonyok jól teljesítettek a norvég domborzati viszonyok között, és megbízhatóságuk miatt kedvelték őket. Szolgálatban maradtak egészen az 1970-es évekig, amikor az újabb és modernebb mozdonyok végül felváltották őket. A korszerűsítések és a vasútvonalak villamosítása csökkentette ezeknek a mozdonyoknak a szükségességét.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Noha az NSB El 6 mozdonyokat kivonták a forgalomból, sajnos nem maradt fenn belőlük megőrzött példány. Ez részben a norvég vasúttörténet fájdalmas fejezete, hiszen ezek a mozdonyok jelentős szerepet játszottak az ország elektromos vasúti közlekedésének fejlődésében.

Érdekességek és kulturális hatás

  • Az NSB El 6 mozdonyok, bár nem maradtak fenn fizikailag, modellvasúti körökben tovább élnek. Több modellvasúti gyártó is készít méretarányos másolatokat, amelyek népszerűek a gyűjtők körében.
  • Bár nem híres kultikus hatásáról, az NSB El 6 mozdony jelentőséggel bír Norvégia technológiai fejlődésében, hiszen ezek voltak az első elektromos mozdonyok az országban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

NSB El 6 a Wikipédián