Történeti háttér és gyártás
A Bavarian Gt 2×4/4 egy jelentős gőzmozdony, amelyet a 20. század elején fejlesztettek ki Bajorországban. Gyártását 1913-ban kezdték meg, és kifejezetten a Bajor Államvasutak (Königlich Bayerische Staatsbahn) igényeinek megfelelően készült. A mozdony fő célja a nehéz teherforgalom hatékonyabb kezelése volt hegyvidéki területeken.
Az építést a J. A. Maffei vállalat végezte Münchenben, mely akkoriban az egyik vezető mozdonygyártó cég volt. Összesen 45 darab készült ebből a típusból. A Bavarian Gt 2×4/4 a világ első 0-8-8-0 típusú gőzmozdonya volt, ami különleges tengelyelrendezéssel rendelkezett.
Technikai jellemzők
A Bavarian Gt 2×4/4 egy ikerkomponenses gőzmozdony, amelyet nagy teljesítményre és nehéz teherforgalom kezelésére terveztek. A mozdony gőzhajtást alkalmazott, amelyet egy összetett ikerhajtás táplált, mindkét tengelycsoportban négy-négy kerékkel.
- Tengelyelrendezés: 0-8-8-0
- Maximális sebesség: 50 km/h
- Hossz: 12,440 mm
A mozdony különleges kialakítása lehetővé tette a nehéz rakományok kezelését meredek emelkedőkön, főként a német Alpok területén.
Szolgálati történelem
A Bavarian Gt 2×4/4 mozdonyokat elsősorban a Bajor Államvasutak alkalmazta, ahol megbízhatónak és hatékonynak bizonyultak a hegyvidéki területeken. Később a Német Birodalmi Vasút (Deutsche Reichsbahn) is használta őket az első világháború után. A szolgálatban a 20. század közepéig maradtak, amikor a gőzmozdonyokat fokozatosan kiszorították a dízel és elektromos mozdonyok.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos nem maradt fenn működőképes példány a Bavarian Gt 2×4/4 típusból, és jelenleg múzeumi szereplésekkel sem büszkélkedhet a mozdony. Azonban a vasúttörténeti gyűjtemények és kiadványok gyakran foglalkoznak ezzel a jelentős mérnöki alkotással.
Érdekességek és kulturális hatás
A Bavarian Gt 2×4/4 lenyűgöző tengelyelrendezése és mérnöki innovációja miatt a vasúti rajongók körében népszerű téma. Annak idején a mérnöki megoldásai úttörőnek számítottak, és a mozdony gyakran szerepel vasúti modellezők gyűjteményeiben, bár a valódi példányok nem állnak rendelkezésre. Ezen felül a vasúttörténeti kiállítások és írások is gyakran felidézik ennek a típusnak a történetét.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Egyéb |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 0-8-8-0 |
Maximális sebesség | 50 km/h |
Hossz | 12,440 mm |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google