Prussian G 8.1 gőzmozdony

A Prussian G 8.1 gőzmozdony az 1900-as évek elején vált a német vasúthálózat alapvető szereplőjévé, kivételes megbízhatóságának és teljesítményének köszönhetően.

Történeti háttér és gyártás

A Prussian G 8.1 gőzmozdonyt 1913-ban fejlesztették ki a Porosz Állami Vasút megrendelésére. A mozdony fő célja az volt, hogy kielégítse a teherforgalom növekvő igényeit, különösen az I. világháború előtt. A gyártás fő helyszíne Németország volt, ahol több gyártócég is részt vett a mozdonyok előállításában.

A G 8.1 a korábbi G 8 változat továbbfejlesztett modellje volt, amely nagyobb teljesítménnyel és jobb hatékonysággal rendelkezett. Összesen több mint 5000 példány készült belőle, ami a típus népszerűségét mutatja a vasúttársaságok körében. Az export piacra is készültek változatok, több európai ország is megrendelte a mozdonyokat.

Technikai jellemzők

A Prussian G 8.1 gőzmozdony egy négytengelyes tehervonat-mozdony, amely a gőzenergia segítségével működik. A mozdony teljesítménye mintegy 1400 lóerő, ami elegendő volt a nehéz tehervonatok vontatására is. A mozdony maximális sebessége körülbelül 65 km/óra volt, ami kielégítőnek bizonyult a korabeli teherforgalom igényeihez.

A G 8.1 mozdonyok hossza körülbelül 18 méter volt, és a futómű elrendezése 1’D volt, ami azt jelenti, hogy egy vezetőtengely és négy hajtott tengely jellemezte. Fékberendezése megfelelt a korabeli biztonsági előírásoknak, és a mozdonyok képesek voltak a meredek emelkedők leküzdésére is.

Szolgálati történelem

A Prussian G 8.1 széles körben használták Németországban, különösen a nehézteherforgalomban. A mozdonyok részt vettek az I. világháború alatti teherszállításban is, amely még inkább kihangsúlyozta a típus fontosságát. A háború után a mozdonyokat továbbra is használták, és néhány példány egészen a II. világháborúig is szolgálatban maradt.

Sok G 8.1 mozdonyt a háborúk után selejteztek, de néhány darabot modernizáltak, hogy megfeleljenek a változó technológiai igényeknek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

  • Számos G 8.1 mozdony maradt fenn múzeumokban Németországban és más európai országokban.
  • Néhány példányt nosztalgiavonatok részeként üzemeltetnek, amelyeken az érdeklődők megcsodálhatják a gőztechnológia klasszikus szépségét.

Érdekességek és kulturális hatás

A Prussian G 8.1 mozdonyokat gyakran emlegetik a vasúttörténeti irodalomban, mint a gőzmozdonygyártás egyik csúcsát. Több modellvasút-gyártó is készít méretarányos másolatokat a G 8.1-ről, amelyek a vasútmodellezők körében nagy népszerűségnek örvendenek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_G_8.1

Képek

Források: Wikipédia, Google