Történeti háttér és gyártás
A Porosz T 16.1 gőzmozdony egy fontos típust képviselt a német vasúthálózat történetében. Az első egységeket 1913-ban gyártották, és a mozdonyokat kifejezetten tolatási és mellékvonali szolgáltatásokra tervezték. A mozdonyok iránti igény főként a Német Birodalmi Vasúttársaság (Deutsche Reichsbahn) részéről érkezett, beleértve más helyi vasúttársaságokat is. A gyártást többek között a Maschinenbau-Gesellschaft Karlsruhe és más németországi gyártók végezték. A mozdonyok gyártása 1924-ig folytatódott, és összesen körülbelül 1,242 példány készült.
Technikai jellemzők
A Prussian T 16.1 gőzmozdony két hossztengelyes elrendezéssel (0-8-0) rendelkezik, ami stabil üzemeltetést biztosított. Gőzmeghajtással működtek, és képesek voltak akár 5,000 kg vonóerőt kifejteni. A típus maximális sebessége 45 km/h volt, ami elegendőnek bizonyult a tervezett feladatokhoz. A mozdonynak háromtengelyes futóműve volt, ami segített a manőverezhetőségben és a stabilitásban. A mozdony hossza 11,300 mm, magassága pedig körülbelül 4,550 mm volt. A Prussian T 16.1 gőzmozdonyok nem rendelkeztek utasülésekkel, hiszen főképpen teher- és tolatási szolgáltatásokra tervezték őket.
Szolgálati történelem
Ezeket a mozdonyokat széleskörűen használták Németországban az 1920-as és 1930-as években, főként tehervonatok és tolatószolgáltatások ellátására. A második világháború alatt és után is fontos szerepet töltöttek be a német vasúti szállításban. A nyugatnémet vasutak az 1960-as években kezdtek el eltávolodni a gőzmozdonyoktól, így a Prussian T 16.1 típus fokozatosan kikerült a forgalomból. Az utolsó példányokat az 1970-es évek elején vonták ki végleg a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Prussian T 16.1 gőzmozdonyok közül néhány megmaradt példány múzeumokban található meg, például Németországban. Ezek a mozdonyok néha nosztalgiavonatok részét képezik, és népszerű látványosságok vasúti rajongók és történészek körében egyaránt.
Érdekességek és kulturális hatás
A Prussian T 16.1 gőzmozdonyok a vasúti modellezés világában is népszerűek. Több modellvasúti gyártó is készített méretarányos másolatokat e mozdonyok alapján. Bár nem szerepeltek híres filmekben vagy könyvekben, a vasútbarátok körében ismert és kedvelt típusnak számítanak, különösen a ritkább és régebbi vasúti járművek iránti érdeklődés miatt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1913 |
Tengelyelrendezés | 0-8-0 |
Maximális sebesség | 45 km/h |
Hossz | 11,300 mm |
Magasság | 4,550 mm |
Vonóerő | 5,000 kg |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google