Baden VI c gőzmozdony

A Baden VI c gőzmozdony a 20. század elején a német vasútvonalakon meghatározó szerepet játszott, különleges tervezésének köszönhetően kiemelkedett teljesítményével és megbízhatóságával.

Történeti háttér és gyártás

A Baden VI c gőzmozdony a 20. század elején készült, amikor az egyre növekvő vasúti forgalom új, erősebb és megbízhatóbb mozdonyokat követelt. A Badeni Államvasút rendelte meg, hogy kielégítse a személy- és teherszállítási igényeket. Az első példányok 1914-ben készültek el, és a mozdonyt a Maffei cég gyártotta. A fejlesztés során a cél az volt, hogy a vasútvonalakon a lehető legjobban alkalmazható, erős mozdonyokat hozzanak létre, amelyek bírják a szélsőséges igénybevételt is.

Technikai jellemzők

A Baden VI c egy gőzmozdony, amely a korabeli technológia csúcsát képviselte. A mozdony kialakítása során különös figyelmet fordítottak a teljesítmény és hatékonyság növelésére. A mozdony hajtásrendszere teljes egészében gőzzel működött, aminek köszönhetően jelentős vonóerőt produkált. A maximális sebessége körülbelül 75 km/h volt, amely elegendőnek bizonyult mind a személy-, mind a teherszállítás során. A mozdonyok tervezésekor a tengelyelrendezést is optimalizálták, hogy stabilan fusson a vasúti síneken. Továbbá, a mozdonyok hosszúsága és egyéb méretei is lehetővé tették a rugalmas alkalmazást különböző vasúti vonalakon.

Szolgálati történelem

A Baden VI c mozdonyokat elsősorban Németországban használták, ahol nagy megelégedéssel szolgáltak mind a személy-, mind a teherszállítás során. A mozdonyok kiválóan vizsgáztak a hegyi vonalakon is, ahol a megnövekedett vonóerő különösen hasznos volt. A második világháború után is részben tovább szolgáltak, mígnem a technológia fejlődése és az új igények miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Ma már néhány Baden VI c mozdony megőrzésre került, és különböző múzeumokban tekinthetők meg. Jóllehet, nem sok példány maradt fenn, de a megmaradt darabokat gondosan felújították, hogy az utókor is megcsodálhassa a korabeli mérnöki teljesítményt. A múzeumokban kiállított mozdonyok általában nem üzemképesek, de néhányuk nosztalgiautazások során még bemutatható.

Érdekességek és kulturális hatás

A Baden VI c mozdonyok a korabeli vasútbarátok körében is népszerűek voltak, és ma már különböző modellvasúti gyártók is készítenek méretarányos modelljeiket. A gőzmozdonyok romantikus képe sokak számára vonzó, és gyakran jelennek meg kiállításokon és a modellező klubok eseményein. A mozdonyok becenevet is kaptak a rajongók körében, akik gyakran „Baden gyöngyei”-ként emlegetik őket, utalva a mozdonyok szép megjelenésére és megbízhatóságára.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1914
Maximális sebesség 75 km/h
Gyártó vállalat Maffei

Hivatkozások

Forrás: Baden VI c gőzmozdony – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google