État 231-501 to 231-783 gőzmozdony

Az État 231-501-től 231-783-ig terjedő gőzmozdonyok a francia vasúti történelem egyik legmeghatározóbb szereplői voltak, amelyek kifinomult technikai megoldásaikkal és lenyűgöző teljesítményükkel bűvölték el a közönséget.

Történeti háttér és gyártás

Az État 231-501 to 231-783 gőzmozdony sorozat a korabeli francia vasúti közlekedés egyik meghatározó szereplője volt. Az első darabok gyártása 1914-ben kezdődött, az État, azaz az État des chemins de fer de l’État megbízásából. Az État egyike volt Franciaország állami vasúttársaságainak, és az igények kielégítésére keresett megoldást a nagy teljesítményű és gyors személyvonati gőzmozdonyok gyártásában.

A mozdonyokat különböző francia gyárak készítették, többek között a Batignolles-Chatillon és a Fives-Lille. A gyártás célja a hosszútávú és gyors személyszállítás biztosítása volt, különösen Párizs és más nagyvárosok közötti útvonalakon. Összesen 282 darab mozdony készült ebből a sorozatból, amelyek jelentős szerepet játszottak a francia vasúti közlekedésben.

Technikai jellemzők

Az État 231-501 to 231-783 sorozat gőzmozdonyok az úgynevezett Pacific osztályú mozdonyok közé tartoztak, melyek 4-6-2-es tengelyelrendezéssel rendelkeztek. A meghajtás gőzerővel történt, amelyet egy nagy teljesítményű kazán biztosított. A mozdony maximális sebessége elérhette akár a 120 km/h-t is, ami kifejezetten gyorsnak számított a maga korában.

A mozdonyok hossza körülbelül 21 méter volt, és jellemzően 2,5 méter szélesek. Az üzemanyag tárolása szénnel és vízzel történt, lehetővé téve a hosszabb utak megtételét. A fékrendszert elsősorban légfékek alkották, amelyeket a személyvonatok biztonságos és hatékony működése érdekében fejlesztettek ki.

Szolgálati történelem

Az État 231-es sorozat mozdonyait széles körben használták Franciaországban, különösen az État vonalain. A II. világháború előtt és után is szolgáltak, ám idővel a gőzmozdonyokat fokozatosan kiváltották a dízel- és elektromos mozdonyok. Az 1960-as években kezdték fokozatosan kivonni őket a forgalomból a modernizációs törekvések keretében.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

  • Jelenleg nem áll rendelkezésre információ megőrzött példányokról. A mozdonyok többsége a selejtezés során megsemmisült vagy szétbontásra került.

Érdekességek és kulturális hatás

Az État 231-es sorozat mozdonyai az 1920-as és 1930-as években a francia vasúti közlekedés szimbólumaivá váltak. Nemcsak a technikai újítások miatt voltak népszerűek, hanem megjelenésük és teljesítményük is lenyűgözte az embereket. Számos modellvasúti változat készült róluk, és a vasúttörténet iránt érdeklődők körében is jelentős népszerűségnek örvendtek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-6-2
Maximális sebesség 120 km/h
Gyártott darabszám 282
Gyártási év 1914

Hivatkozások

État 231-501 to 231-783 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google