Történeti háttér és gyártás
A Great Northern P-1 gőzmozdonyt 1914-ben gyártották a Great Northern Railway (GN) megrendelésére. A mozdonyt az amerikai Baldwin Locomotive Works készítette. A GN szükségét érezte egy erőteljes gőzmozdony megépítésének, amely képes lett volna a hosszú és nehéz tehervonatok vontatására az Egyesült Államok északnyugati részén.
Technikai jellemzők
A Great Northern P-1 egy gőzmeghajtású mozdony volt, amelyet a két hatalmas első tengely és a hat hajtott tengely jellemzett. A mozdony maximális sebessége és teljesítménye elegendő volt a hegymenetekhez és a sík terepen való vontatáshoz. A mozdony hossza, tengelytávja és egyéb méretei a korabeli amerikai vasúti szabványoknak megfelelően készültek, azonban pontos méretei nem állnak rendelkezésre. A P-1 mozdonyok gőzmeghajtása lehetővé tette, hogy hatékonyan szolgáljanak mind a személy-, mind a tehervonatok esetében.
Szolgálati történelem
A Great Northern P-1 mozdonyokat főként a Great Northern Railway hálózatán használták, különösen a nehéz tehervonatok vontatásában az Egyesült Államok északnyugati részén. A mozdonyok az 1910-es évektől kezdve álltak szolgálatban, egészen addig, amíg a dízelmozdonyok fénykora következtében fokozatosan kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nem áll rendelkezésre információ a Great Northern P-1 mozdonyok megőrzött példányairól vagy múzeumi szerepléseiről. Úgy tűnik, hogy egyik sem maradt fenn épen az utókor számára.
Érdekességek és kulturális hatás
A Great Northern P-1 mozdonyok nem váltak széles körben ismertté a populáris kultúrában, ám az amerikai vasúttörténet kedvelői és vasútmodellezők körében mégis megbecsült helyet foglalnak el. A mozdony modellezése különösen a vasútmodellezős közösségek körében népszerű, ahol a történelmi vasúti szettek részeként használják.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google