Pennsylvania Railroad class K4 gőzmozdony

A Pennsylvania Railroad class K4 gőzmozdony a 20. század elején az amerikai vasutak meghatározó szereplője volt, amely erejével és megbízhatóságával vált híressé.

Történeti háttér és gyártás

A Pennsylvania Railroad Class K4 gőzmozdony a Pennsylvania Railroad (PRR) számára készült, mely az 1900-as évek elején az Egyesült Államok egyik legnagyobb vasúttársasága volt. A K4 mozdonyok gyártását 1914-ben kezdték, hogy kielégítsék a növekvő személyszállítási igényeket.

A gőzmozdonyt a PRR saját Altoona-i műhelyeiben fejlesztették ki, és az első példányt is itt építették. A K4 mozdonyok megalkotása mögött az állt, hogy a PRR egy megbízható, nagy teljesítményű mozdonyt akart, amely képes gyors vonatok húzására a kelet-nyugati fővonalakon. Összesen 425 darabot gyártottak, ami jól mutatja népszerűségét és sikerességét.

Technikai jellemzők

A K4 gőzmozdony a gőzhajtású mozdonyok kategóriájába tartozik. Az amerikai vasúti szabványok szerint 4-6-2 tengelyelrendezéssel készült, közismertebb nevén „Pacific” típusú mozdony volt. A K4 teljesítménye és sebessége is kiemelkedő volt korának mozdonyai között, elérte a 60-70 mérföld/órás (kb. 97-113 km/h) sebességet.

  • Teljesítmény: kb. 3000 lóerő
  • Tengelyelrendezés: 4-6-2
  • Maximális sebesség: 70 mérföld/óra (113 km/h)
  • Hossza: kb. 25 méter

A K4 sorozat mozdonyai kifejezetten a gyors személyvonatok számára készültek, így az utasok kényelme és a gyors közlekedés biztosítása volt a fő cél. A mozdonyok tervezése a PRR Altoona-i műhelyeiben készült, és a kor legmodernebb technológiai újításait integrálták beléjük.

Szolgálati történelem

A K4 mozdonyok az Egyesült Államok keleti részének vasútvonalain szolgálták kiemelkedően az utasforgalmat. Elsősorban a keleti part nagyvárosai közötti gyorsvonatok mozdonyaiként voltak ismertek.

A mozdonyokat az 1930-as évekig, sőt, néhány esetben még tovább is használták, egészen a gőzmozdonyok fokozatos elavulásáig és a dízelmozdonyok megjelenéséig. A K4 sorozat kivonása az 1950-es években kezdődött és az évtized végére be is fejeződött.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Két K4 mozdony maradt fenn a mai napig. Az egyik a Pennsylvania Railroad Museum-ban található Strasburgban, Pennsylvania államban, míg a másik a Railroaders Memorial Museum, Altoonában.

Mindkét mozdony jelentős szerepet tölt be a vasúti történelem megőrzésében, mivel ezek az utolsó fennmaradt példái ennek az ikonikus mozdonysorozatnak.

Érdekességek és kulturális hatás

A K4 mozdonyok az amerikai vasúttörténet emblematikus darabjai. Modellvasúti változatuk széles körben elterjedt a vasútmodellezők körében. Továbbá ikonikus megjelenésük miatt számos történeti feljegyzésben és médiában, például filmekben és könyvekben is megjelennek.

A mozdonyok a rajongók számára a vasúti aranykor szimbólumai, és gyakran emlegetik őket a „PRR büszkeségeként”.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Teljesítmény 3000 lóerő
Tengelyelrendezés 4-6-2
Maximális sebesség 70 mérföld/óra (113 km/h)
Hossz Kb. 25 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Pennsylvania_Railroad_class_K4

Képek

Források: Wikipédia, Google