Történeti háttér és gyártás
A Prussian T 14 gőzmozdonyokat a 20. század elején, 1914-ben kezdték gyártani a Porosz Államvasutak számára. A tervezést a növekvő személy- és teherforgalom kiszolgálására irányuló igények ösztönözték. A mozdonyokat a Borsig, Schichau és Hanomag német vállalatok gyártották, és összesen 542 darabot készítettek belőlük. A T 14-eseket kifejezetten vegyes üzemű vonatok húzására tervezték, azaz alkalmasak voltak mind a személyszállításra, mind a teherszállításra.
Technikai jellemzők
A Prussian T 14 egy gőzmozdony, amelyet 2-8-2T tengelyelrendezéssel készítettek. Ezt a típusú mozdonyt általában a közepes távolságú regionális vonatok üzemeltetésére használták. A T 14-esek tüzelőanyaga szén, a kazánban előállított gőz pedig mozgatja a dugattyúkat és a hajtókarokat. Ezek a mozdonyok képesek voltak akár 65 km/h sebességgel is haladni, ami abban az időszakban megfelelő teljesítménynek számított a vegyes üzemelésű mozdonyok körében.
Szolgálati történelem
A Prussian T 14 gőzmozdonyok elsősorban Németországban, a Porosz Államvasutak vonalain szolgáltak. Széles körben használták őket különböző vonaltípusokon, beleértve a regionális személyszállítást és a teherszállítást is. A mozdonyok szolgálati ideje alatt megbízhatóan teljesítettek, ezért hosszú időn keresztül álltak forgalomban. A technológiai fejlődéssel azonban a gőzmozdonyok fokozatosan kiszorultak a használatból, helyüket dízel- és villanymozdonyok vették át.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Prussian T 14 mozdonyok közül néhány megőrzésre került vasúti múzeumokban. Bár pontos számok és a megőrzött példányok részletes helyszínei nem minden esetben érhetők el, ezek az ikonikus mozdonyok néha láthatók vasúti kiállításokon vagy nosztalgiavonatok részeiként.
Érdekességek és kulturális hatás
A Prussian T 14 mozdonyok modellezését számos vasútmodell-gyártó vállalta, így a vasúti modellek rajongói körében is népszerűek. Ezek a modellek különböző méretarányokban kaphatók, és gyakran részei a történelmi vasúti témájú diorámáknak. A T 14-es mozdonyok nemcsak a vasútbarátok számára jelentenek fontos darabot, hanem a vasúti történelem iránt érdeklődők körében is jelentős érdeklődésnek örvendenek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 2-8-2T |
Maximális sebesség | 65 km/h |
Gyártási év | 1914 |
Példányszám | 542 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_T_14
Képek
Források: Wikipédia, Google