Történeti háttér és gyártás
Az SJ F gőzmozdonyt a Svéd Államvasutak (Statens Järnvägar, SJ) rendelte meg 1914-ben, helyi igények kielégítésére. A mozdonyokat a NOHAB (Nydqvist & Holm AB) építette, egy svédországi gyárban. Az F sorozatú mozdonyokat kifejezetten a svéd vasúti hálózat számára tervezték, hogy javítsák a személyvonatok vontatási kapacitását. Az összesen 10 példány készült a sorozatból, amelyek közül az első 1914-ben gurult ki a gyár kapuján.
Technikai jellemzők
Az SJ F mozdony egy gőzüzemű gépezet, amelynek hajtásrendszere a gőz nyomásán alapul. Az F sorozat egy 4-6-2 tengelyelrendezésű mozdony, amely kiterjedt svédországi vasútvonalakon volt képes hatékonyan közlekedni. A mozdony maximális sebessége 90 km/h volt, ami abban az időben megfelelő teljesítménynek számított.
- Hosszúság: 20,5 méter
- Magasság: 4,5 méter
- Tengelytáv: 2,5 méter
- Vízkapacitás: 30 köbméter
- Szénkapacitás: 7 tonna
Szolgálati történelem
Az SJ F mozdonyokat főként személyszállító vonatok vontatására használták Svédországban. A flottát a nagyobb vasútvonalakon vetették be, ahol megbízhatóságával és teljesítményével kiérdemelte a vasúti társaságok bizalmát. Az 1960-as évek közepéig üzemben maradtak, amikor a gőzmozdonyokat fokozatosan felváltották a modernebb dízel- és elektromos mozdonyok.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Szerencsére néhány SJ F mozdony megmenekült a selejtezéstől, és múzeumokban található meg. Az egyik ilyen példány a Svéd Vasúti Múzeumban látható, ahol a látogatók megcsodálhatják a svéd vasúttörténet ezen ikonikus darabját. Néhány felújított példány még mindig részt vesz nosztalgiavonatok üzemeltetésében, így a látogatók gyakorlati tapasztalatot szerezhetnek a múlt vasúti közlekedéséből.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SJ F gőzmozdony a svéd vasúti történelem szimbóluma, és számos modellvasúti gyártó készítette el méretarányos változatát. A mozdony a vasúti rajongók körében is népszerű, és a svéd vasúttal kapcsolatos kiállításokon gyakran látható modellezett formában. Az SJ F mozdonyok története és designja inspirációt jelentettek filmek és könyvek számára Svédországban.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-6-2 |
Maximális sebesség | 90 km/h |
Hosszúság | 20,5 méter |
Magasság | 4,5 méter |
Vízkapacitás | 30 köbméter |
Szénkapacitás | 7 tonna |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SJ_F_(steam_locomotive)
Képek
Források: Wikipédia, Google