Soo Line B-4 class gőzmozdony

A Soo Line B-4 class gőzmozdony az 1920-as évek amerikai vasúti fejlődésének jellegzetes képviselője, amikor a teher- és személyszállítás új magasságokba emelkedett.

Történeti háttér és gyártás

A Soo Line B-4 osztályú gőzmozdonyokat az American Locomotive Company (ALCO) gyártotta 1915-ben. Ezt a mozdonytípust a Soo Line vasúti társaság számára fejlesztették ki, hogy kielégítse a növekvő szállítási igényeket a vasúti társaság vonalain. Az ALCO, mint a kor egyik vezető mozdonygyártó vállalata, több helyszínen is rendelkezett gyárakkal, amelyek közül a B-4 osztályt a Schenectady-ban található üzem készítette el. A B-4 osztályból összesen 45 példány készült.

Technikai jellemzők

A Soo Line B-4 osztályú gőzmozdony egy „4-8-2” tengelyelrendezéssel rendelkezett, ami azt jelenti, hogy négy vezető, nyolc hajtott és kettő futókerékkel szerelték fel. A gőzmozdony meghajtását nagynyomású gőz biztosította, amelyet a kazánban termeltek. A mozdony teljesítménye és maximális sebessége nem szerepel az elérhető adatokban.

  • Tengelyelrendezés: 4-8-2
  • Hajtásrendszer: Gőz

Szolgálati történelem

A Soo Line B-4 osztályú gőzmozdonyokat főként tehervonatok húzására használták a Soo Line vonalain. Az idő múlásával azonban ezek a mozdonyok elavulttá váltak a modernebb és gazdaságosabb dízelmozdonyok megjelenésével. A B-4 osztály utolsó példányait az 1950-es évek végén vonták ki a forgalomból. A Soo Line vasúttársaság szinte teljes egészében átállt a dízelmozdonyokra, ami végső soron a B-4 osztály selejtezéséhez vezetett.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a Soo Line B-4 osztályú gőzmozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn múzeumi környezetben. A selejtezést követően mindet szétszerelték, és az acéljaikat újrahasznosították. Emiatt a B-4 osztályt napjainkban csak archív fotókon és vasúttörténeti dokumentumokban láthatjuk viszont.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a Soo Line B-4 osztályú gőzmozdonyok nem hagytak mély kulturális nyomot, mégis a vasúttörténészek és rajongók körében továbbra is ismert típus maradt. A vasútmodellezők körében nem kifejezetten népszerű, így modellvasúti elterjedtsége korlátozott. A kereskedelmileg nem kapható méretarányos modelljei miatt a B-4 osztály inkább a vasúttörténeti kiadványok hasábjain jelenik meg.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-8-2

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Soo_Line_B-4_class

Képek

Források: Wikipédia, Google