Történeti háttér és gyártás
A VR Class Hv1 gőzmozdony a Finn Államvasutak (VR) számára készült, a 20. század elején jelentősen növekvő vasúti forgalom igényeinek kielégítésére. Az első példányokat 1915-ben kezdték gyártani, a Tampella és a Lokomo cégek közreműködésével. Az összesen 42 darab mozdonyból álló sorozat célja a személyvonatok gyorsabb és hatékonyabb kiszolgálása volt.
Technikai jellemzők
A VR Class Hv1 egy gőzmozdony, amelyet a 4-6-0 tengelyelrendezés jellemez. A gőzhajtást alkalmazó mozdony fő teljesítményforrása a gőzkazán volt, ami lehetővé tette a 100 km/h maximális sebesség elérését. A szerkezet hossza 18,1 méter, a teljes mozdony tömege pedig körülbelül 86 tonna. A mozdonyok kényelmes és biztonságos szolgáltatásokat nyújtottak a személyszállítási feladatokhoz.
Szolgálati történelem
A HV1 mozdonyokat főként Finnországban használták a VR által üzemeltetett vasútvonalakon. Szolgálatuk során jelentős részt vállaltak a személyszállítási feladatokban, különösen a gyorsvonatok területén. Az 1960-as évek végére a dízelmozdonyok megjelenésével és a vasúti technológia fejlődésével ezek a gőzmozdonyok fokozatosan kiszorultak a napi üzemeltetésből, és végül kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A VR Class Hv1 több példánya is fennmaradt múzeumi környezetben. A 555-ös számú mozdony külön kiemelésre érdemes, mivel a Finnországban található Vapriikki Múzeumban van kiállítva. Ez a megőrzött példány nem csupán statikus kiállítási darab, hanem alkalomadtán nosztalgiavonatok élén is közlekedik, így a közönség számára élőben is látható.
Érdekességek és kulturális hatás
A VR Class Hv1 gőzmozdony jelentős kulturális hatással bírt Finnországban, nemcsak a vasúti közlekedés fejlődése szempontjából, hanem a vasútrajongók körében is. A mozdony modellvasúti változatai szintén elérhetőek, különféle méretarányokban, így a gyűjtők és rajongók körében is népszerűek. A mozdonyok beceneve „Heikki” volt, ami az északi országok vasútbarátjai körében ismert és kedvelt névvé vált.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Szerkezet hossza | 18,1 m |
Tömeg | 86 tonna |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google