Történeti háttér és gyártás
A ROD 2-8-0 gőzmozdonyt az I. világháború idején, 1916-ban fejlesztették ki. Az igény a brit Royal Engineers részéről érkezett, akiknek szüksége volt egy hatékony és megbízható tehermozdonysorozatra a fronton történő szállításokhoz. Az ilyen típusú mozdonyok legfőbb célja az volt, hogy a hadianyagok és egyéb szükséges eszközök gyors és hatékony mozgatását biztosítsák a frontvonalak közelében.
A mozdonyokat több brit gyártó készítette, köztük a North British Locomotive Company. Az összesen gyártott példányok száma körülbelül 521 darab volt.
Technikai jellemzők
A ROD 2-8-0 gőzmozdonyok 2-8-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelenti, hogy a futóművük két vezető tengellyel és nyolc hajtótengellyel volt felszerelve. Ez a kialakítás különösen a tehermozgatásra volt alkalmas, mivel nagy vonóerőt biztosított. Az ilyen típusú mozdonyok gőzhajtással működtek, képesek voltak a kazánban előállított gőzt mechanikus energiává alakítani.
A mozdonyok jellemzően robusztus kialakításúak voltak, nehéz szerkezetük miatt nagy stabilitást biztosítottak. A maximális sebességről és más részletes műszaki adatokról nincs pontos információ a rendelkezésre álló forrásokban.
Szolgálati történelem
A ROD 2-8-0 gőzmozdonyokat elsősorban a brit hadsereg használta az I. világháború alatt, főként Franciaországban és Belgiumban. A háború után a mozdonyok egy részét különböző államvasutak vették át, például a brit vasúttársaságok is használták tovább békeidőben.
A szolgálat végén a mozdonyok többségét kivonták a forgalomból, bár néhány darabot átépítettek és tovább használtak különféle vasúttársaságoknál.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A ROD 2-8-0 gőzmozdonyok közül sajnos egyetlen példány sem maradt fenn a mai napig múzeumi vagy működőképes állapotban. Ennek ellenére a rajongók körében még mindig élénk érdeklődés övezi őket, és modellezők számára is népszerű témának számítanak.
Érdekességek és kulturális hatás
- A ROD 2-8-0 gőzmozdonyok modelljei népszerűek a vasútmodellezők körében, különösen a brit vasúti történelem iránt érdeklődők táborában.
- A brit vasúti történelemben betöltött szerepük miatt időnként történelmi kiállítások vagy vasúti rendezvények keretében is emlékeznek rájuk.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/ROD_2-8-0
Képek
Források: Wikipédia, Google