KkStB 270 gőzmozdony

A KkStB 270 gőzmozdony az Osztrák–Magyar Monarchia vasúti aranykorának egyik ikonikus darabja, mely a 20. század elején hozzájárult a közlekedés fejlődéséhez és a távolságok legyőzéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A KkStB 270 sorozatú gőzmozdonyok az Osztrák–Magyar Monarchia államvasútja, a KkStB részére készültek. Az első darabokat 1917-ben gyártották azzal a céllal, hogy a vasúti közlekedés hatékonyságát növeljék az utasszállító és tehervonatok terén. A KkStB 270-es sorozat a kor modern technológiai elvárásainak megfelelően készült, hogy a vasúti közlekedés megbízhatóságát és sebességét javítsa.

A gyártást többek között a Wiener Neustädter Lokomotivfabrik végezte, amely az Osztrák–Magyar Monarchia egyik vezető mozdonygyártó vállalata volt. Az 1917-es bevezetés során ez a sorozat több évtizeden át szolgált fontos szerepet, különösen a Monarchia és később az utódállamok vasúti közlekedésében.

Technikai jellemzők

A KkStB 270 sorozatú gőzmozdonyok technikai újításokat hordoznak. A mozdonyok gőzmeghajtásúak, ami a korszak egyik legelterjedtebb hajtási rendszere volt. Az ilyen típusú mozdonyok rendszerint képesek voltak nagy teljesítménnyel működni, hogy kielégítsék az utasforgalom és a teheráru-szállítás igényeit.

  • Tengelyelrendezés: A mozdonyok tipikus 2-4-0 tengelyelrendezéssel készültek, ami elősegítette a stabil vonalvezetést és a sebesség növelését.
  • Maximális sebesség: Az ilyen típusú mozdonyok jellemzően a 50-70 km/h sebességet érték el, ami akkoriban jelentősnek számított.
  • Fékrendszer: Korszerű fékrendszerrel felszerelve, amely lehetővé tette a biztonságos megállást és a vonatirányítást.

Szolgálati történelem

A KkStB 270 sorozatú mozdonyok szolgálata az Osztrák–Magyar Monarchia idején kezdődött és később az utódállamok vasúttársaságainál is folytatódott. Számos ilyen mozdony szolgálatot teljesített az Osztrák Szövetségi Vasutaknál (ÖBB) és más közép-európai vasúttársaságoknál is.

Ezek a mozdonyok főként személyszállító vonatok élén szolgáltak, de alkalmanként tehervonatokkal is közlekedtek. A második világháború idején és azt követően is használták őket, egészen a 20. század közepéig, amikor fokozatosan felváltották őket a modernebb dízel- és elektromos mozdonyok.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a KkStB 270 sorozatú mozdonyok közül kevesen maradtak fenn működőképes állapotban. Néhány darab megőrzése érdekében a múzeumokban restaurálták őket, ahol a vasúti történelem kedvelői megcsodálhatják. Az osztrák múzeumokban található darabok közül a legjelentősebb példányokat gondosan karbantartják és időszakos bemutatókon is szerepeltetik.

Érdekességek és kulturális hatás

A KkStB 270-es sorozat az Osztrák–Magyar Monarchia vasúti innovációinak egyik szimbólumává vált. A korabeli vasútmodellezők és vasútrajongók körében is népszerű, különösen a történelmi hűség figyelembevétele miatt. Modellvasúti készletekben is elérhető, különböző méretarányokban, lehetővé téve a rajongóknak, hogy otthonukban is megidézzék a múlt század eleji vasúti közlekedést.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/KkStB_270

Képek

Források: Wikipédia, Google