Történeti háttér és gyártás
A Prussian G 12 gőzmozdony egy jelentős mérföldkő a német vasúti közlekedés történetében. A mozdony kifejlesztése 1917-ben kezdődött, az I. világháború alatt. A cél az volt, hogy egy erős, megbízható mozdonyt alkossanak, amely képes a fronton és a háború utáni újjáépítés során is eredményesen működni. A mozdonyok készítéséért a prágai székhelyű Berliner Maschinenbau és más német gyártók is felelősek voltak.
A Prussian G 12-t több német államvasút is megrendelte, jelentős mennyiségben, mivel az ország szükségleteit nagyobb terhelés alatt kellett kielégíteni. A gyártás 1924-ig tartott, és több mint 1200 példány készült belőle. Az export is jelentős volt, így több szomszédos ország vasúti rendszere is alkalmazta.
Technikai jellemzők
A Prussian G 12 gőzmozdony gőzhajtással működik, és a korabeli technológiához képest kiemelkedő teljesítménnyel rendelkezett. A mozdony tengelyelrendezése 1’D h2′, ami azt jelenti, hogy négy nagy hajtott tengellyel és egy futótengellyel rendelkezik.
– Teljesítmény: Körülbelül 1,200 lóerő
– Maximális sebesség: 65 km/h
– Hossz: Kb. 19,5 méter
– Tömeg: 84 tonna
A mozdony szerkezetének kialakítása lehetővé tette a nagy teherbíró kapacitást, amely akkor különösen fontos volt, amikor a háború miatt szükség volt a masszív áruszállításra.
Szolgálati történelem
A Prussian G 12 mozdonyok széles körben használtak voltak Németországban, és az 1920-as években exportálták őket más országokba is, mint például Lengyelország, Románia, és Csehszlovákia. Az alkalmazási területük főként teherforgalom, de bizonyos esetekben személyszállításra is bevetették őket.
1945 után, a második világháború végén a mozdonyok egy része még forgalomban maradt, azonban az 1950-es évektől kezdve fokozatosan kivonták őket a szolgálatból. A mozdonyokat végül modern dízel- és villanymozdonyok váltották fel.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány Prussian G 12 mozdony még mindig megtekinthető különböző múzeumokban és vasúttörténeti kiállításokon szerte Európában. A legtöbbjük azonban már nem működőképes állapotban van, de nosztalgia rendezvényeken és kiállításokon továbbra is megcsodálhatók.
Érdekességek és kulturális hatás
A Prussian G 12 gőzmozdony nemcsak a vasúti történelemben, hanem a kulturális emlékezetben is fontos szerepet játszott. Gyakran modellezték a vasútmodell-gyártók, és különböző méretarányos verziók is készültek róla. A mozdony emellett szerepelt különféle irodalmi művekben és filmekben is, ahol a korabeli Németország ipari forradalmának szimbólumaként jelent meg.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 1’D h2′ |
Teljesítmény | 1,200 lóerő |
Maximális sebesség | 65 km/h |
Hossz | 19,5 méter |
Tömeg | 84 tonna |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google