Prussian G 12 gőzmozdony

A Prussian G 12 gőzmozdony a 20. század elején fontos szerepet játszott a német vasúthálózatban, munkabírásával és megbízhatóságával forradalmasítva a teherszállítást.

Történeti háttér és gyártás

A Prussian G 12 gőzmozdony egy jelentős mérföldkő a német vasúti közlekedés történetében. A mozdony kifejlesztése 1917-ben kezdődött, az I. világháború alatt. A cél az volt, hogy egy erős, megbízható mozdonyt alkossanak, amely képes a fronton és a háború utáni újjáépítés során is eredményesen működni. A mozdonyok készítéséért a prágai székhelyű Berliner Maschinenbau és más német gyártók is felelősek voltak.

A Prussian G 12-t több német államvasút is megrendelte, jelentős mennyiségben, mivel az ország szükségleteit nagyobb terhelés alatt kellett kielégíteni. A gyártás 1924-ig tartott, és több mint 1200 példány készült belőle. Az export is jelentős volt, így több szomszédos ország vasúti rendszere is alkalmazta.

Technikai jellemzők

A Prussian G 12 gőzmozdony gőzhajtással működik, és a korabeli technológiához képest kiemelkedő teljesítménnyel rendelkezett. A mozdony tengelyelrendezése 1’D h2′, ami azt jelenti, hogy négy nagy hajtott tengellyel és egy futótengellyel rendelkezik.

Teljesítmény: Körülbelül 1,200 lóerő
Maximális sebesség: 65 km/h
Hossz: Kb. 19,5 méter
Tömeg: 84 tonna

A mozdony szerkezetének kialakítása lehetővé tette a nagy teherbíró kapacitást, amely akkor különösen fontos volt, amikor a háború miatt szükség volt a masszív áruszállításra.

Szolgálati történelem

A Prussian G 12 mozdonyok széles körben használtak voltak Németországban, és az 1920-as években exportálták őket más országokba is, mint például Lengyelország, Románia, és Csehszlovákia. Az alkalmazási területük főként teherforgalom, de bizonyos esetekben személyszállításra is bevetették őket.

1945 után, a második világháború végén a mozdonyok egy része még forgalomban maradt, azonban az 1950-es évektől kezdve fokozatosan kivonták őket a szolgálatból. A mozdonyokat végül modern dízel- és villanymozdonyok váltották fel.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány Prussian G 12 mozdony még mindig megtekinthető különböző múzeumokban és vasúttörténeti kiállításokon szerte Európában. A legtöbbjük azonban már nem működőképes állapotban van, de nosztalgia rendezvényeken és kiállításokon továbbra is megcsodálhatók.

Érdekességek és kulturális hatás

A Prussian G 12 gőzmozdony nemcsak a vasúti történelemben, hanem a kulturális emlékezetben is fontos szerepet játszott. Gyakran modellezték a vasútmodell-gyártók, és különböző méretarányos verziók is készültek róla. A mozdony emellett szerepelt különféle irodalmi művekben és filmekben is, ahol a korabeli Németország ipari forradalmának szimbólumaként jelent meg.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 1’D h2′
Teljesítmény 1,200 lóerő
Maximális sebesség 65 km/h
Hossz 19,5 méter
Tömeg 84 tonna

Hivatkozások

Prussian G 12 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google